W ciągu ostatnich trzech lat liczba publicznych ładowarek pojazdów elektrycznych w UE wzrosła trzykrotnie. Na koniec 2023 roku w UE było ponad 630 tys. punktów ładowania, a sieć ładowania rosła w zeszłym roku szybciej niż flota pojazdów elektrycznych.
Każdy ma cel
Jak wynika z analizy krajowych sieci ładowania i prognozowanego wzrostu floty pojazdów elektrycznych, większość krajów UE osiągnęła już swoje cele UE na 2024 r. dotyczące publicznej infrastruktury ładowania już rok wcześniej. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), każdy kraj ma roczne cele oparte na stosunku całkowitej mocy wyjściowej ładowania do liczby samochodów elektrycznych na drogach.
Spośród krajów, które nie osiągnęły jeszcze swoich celów na 2024 r., Portugalia, Węgry i Litwa prawdopodobnie nadrobią zaległości do 31 grudnia tego roku.
„Grecja i Irlandia mają najwięcej pracy do wykonania, ale nadal mogą osiągnąć swoje cele dzięki szybkiej budowie infrastruktury w tym roku” – piszą analitycy T&E. Natomiast Luksemburg, Cypr i Malta również pozostają w tyle, ale mogą z łatwością osiągnąć cele przy niewielkiej liczbie nowych ładowarek ze względu na niewielki rozmiar ich flot pojazdów elektrycznych.
Infrastruktura rośnie
– Ładowanie jest postrzegane jako jedna z największych barier utrudniających przejście na pojazdy elektryczne, ale sytuacja szybko się poprawia. Teraz rządy muszą wyjść poza rygorystyczne wymogi celów UE, jeśli chcą przekonać więcej kierowców do transformacji. Należy zainstalować większą liczbę ładowarek tam, gdzie panuje rzeczywisty ruch, a płatności powinny zostać uproszczone – powiedział Fabian Sperka, menedżer ds. polityki dotyczącej pojazdów w T&E.
W Polsce według danych z końca marca 2024 r. („PEVO Index”), liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 62 657 szt. W Polsce na koniec marca 2024 r. funkcjonowało 6490 (+37% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4680 AC (+30% r/r) oraz 1810 DC (+60% r/r). W marcu uruchomiono 152 nowe punkty.
AFIR kluczowy dla nas
– AFIR ma dla Polski kluczowe znaczenie, ponieważ infrastruktura ładowania w naszym kraju rozwija się zbyt wolno. Ale realizacja celów rozporządzenia to również bardzo poważne wyzwanie, wymagające aktywnego zaangażowania wszystkich kluczowych interesariuszy, w tym administracji centralnej, całego szeregu urzędów i instytucji (w tym NFOŚiGW, GDDKiA czy UDT), sektora elektroenergetycznego czy branży nowej mobilności. Aby zmotywować ich do działania i pokazać skalę stojącego przed Polską wyzwania, PSNM uruchomiło „Licznik AFIR”. To cyklicznie aktualizowane narzędzie online, za pomocą którego będziemy informować na bieżąco o aktualnym stopniu wypełnienia celów wynikających z nowego rozporządzenia – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Opracował: Rafał Wąsowicz