Pomimo wzrostu w ubiegłym roku, pojazdy ładowane elektrycznie nadal stanowiły zaledwie 0,6% rynku samochodów ciężarowych w UE. Pojazdy z napędem alternatywnym stanowiły 2,8% wszystkich ciężarówek sprzedanych w UE. Jak wynika z raportu przedstawionego przez ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) w 2022 r. ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym pozostały dominującym wyborem dla nabywców w Unii Europejskiej, stanowiąc 96,6% wszystkich nowych rejestracji.
Mały wolumen
Choć liczby są wciąż stosunkowo niewielkie to jednak w 2022 roku w UE odnotowano znaczny (+32,8%) wzrost liczby sprzedanych samochodów ciężarowych ładowanych elektrycznie (pojazdy z napędem APV: BEV, pojazdy elektryczne z ogniwami paliwowymi, i hybrydy plug-in). W sumie przy 1 656 zarejestrowanych sztukach, połowa kupiona została w Niemczech (829 sztuk). W rezultacie udział w rynku ECV w rynku wzrósł z 0,5% w 2021 r. do 0,6% w ubiegłym roku.
Z drugiej strony liczba hybrydowych ciężarówek zarejestrowanych w całej UE spadła o 16,1%, a łącznie sprzedano tylko 47 sztuk.
Sprzedaż samochodów ciężarowych napędzanych paliwami alternatywnymi, takimi jak gaz ziemny, LPG, biopaliwa i etanol, spadła w 2022 r., stanowiąc 2,8% całego rynku (spadek z 3,6% w 2021 r.). Z 7 915 ciężarówkami zarejestrowanymi w całej UE, sprzedaż samochodów ciężarowych napędzanych paliwami alternatywnymi spadła o 19,9%. Niemcy były głównym czynnikiem przyczyniającym się do ujemnych wyników tych ciężarówek w regionie, ze spadkiem o 34,2%.
Diesle w górę, benzyny w dół
Ogółem w 2022 r. w UE rejestracje nowych ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym nadal rosła (+3,7%), choć w wolniejszym tempie niż w roku poprzednim. W całej UE sprzedano ich łącznie 274 058, przy czym Europa Środkowa w dużym stopniu przyczyniła się do wyników całego regionu. Spośród czterech kluczowych rynków Europy Zachodniej, Francja i Niemcy odnotowały straty (odpowiednio -3,0% i -2,4%), podczas gdy Hiszpania i Włochy odnotowały poprawę (odpowiednio 11,6% i 4,6%).
Natomiast liczba ciężarówek benzynowych spadła o 17,4%, a w całej UE zarejestrowanych było tylko 157 sztuk, z czego ponad 60% sprzedano w Finlandii.