Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)
W 2022 roku sprzedaż nowych ładowanych elektrycznie autobusów w UE wzrosła o 13,7%, osiągając 3 505 sztuk, co stanowi 12,7% całego autobusowego rynku unijnego. Francja – największy rynek dla typu pojazdów – odnotowała wzrost o 26,4%, przyczyniając się do ogólnego pozytywnego wyniku. Niemcy i Dania – drugi i trzeci, co do wielkości rynek pod względem wielkości – również odnotowały silny wzrost (+10,1% i +79,5%). Wraz z Francją te kraje stanowiły ponad 50% wszystkich autobusów elektrycznych zarejestrowanych w UE. W Polsce w tym segmencie nastąpił spadek. W 2022 roku sprzedano 162 autobusy, a rok wcześniej było ich 219.
Hybrydowe autobusy elektryczne nieco straciły na rynku UE. Ich sprzedaż spadła o 25,9%, a udział w rynku zmniejszył się z 10,3% w 2021 r. do 8,1% w ubiegłym roku. Spadek ten wynikał głównie z gwałtownego regresu odnotowanego w Niemczech (-25,3%), które stanowią prawie połowę wszystkich hybrydowych autobusów elektrycznych zarejestrowanych w UE. Tymczasem w Polsce, jeśli chodzi o hybrydy nastąpił pięciokrotny wzrost sprzedaży – 55 sztuk w 2022 r. w stosunku do 11 w 2021 r.
11,9% wszystkich nowych autobusów i autokarów zarejestrowanych w 2022 r. było napędzanych paliwami alternatywnymi(pojazdy napędzane gazem ziemnym, LPG, biopaliwami i etanolem), z których większość była zasilana gazem ziemnym. Francja – największy rynek w tej kategorii – odnotowała spadek (-11,5%). Jednak Włochy i Hiszpania odnotowały trzy- i dwucyfrowe wzrosty (+112,6% i +28,6%). Przełożyło się to na ogólny wzrost o 8,0%, przy 3 262 sztukach zarejestrowanych w całej UE. W tym segmencie w naszym kraju sprzedano 72 autobusy w ubiegłym roku, co stanowi ponad dwukrotny spadek w stosunku do 2021 r. (153 autobusy).
Autobusy z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym
Unijne rejestracje nowych autobusów z silnikiem diesla spadły o 7,8% w 2022 r., do 18 500 sprzedanych sztuk. Jednak autobusy napędzane olejem napędowym pozostały najpopularniejsze ze wszystkich nowych autobusów, stanowiąc 67,3% całej sprzedaży nowych autobusów. Trzy z czterech głównych rynków regionu odnotowały dwucyfrowe straty: Niemcy (-28,9%), Francja (-21,4%) i Włochy (-21,4%). Natomiast Hiszpania odnotowała znaczny wzrost rejestracji nowych autobusów z silnikiem diesla (+52,2%).
Z drugiej strony, w ubiegłym roku w całym regionie sprzedano tylko trzy autobusy napędzane benzyną.