Spadek prognoz udziału BEV do 2025 roku
Jeszcze w pierwszej połowie 2024 roku szacowano, że udział pojazdów elektrycznych na unijnym rynku w 2025 roku wyniesie 27%. Jednak najnowsze dane wskazują na istotną korektę tej prognozy do zaledwie 21%. Taki wynik stanowi duże zagrożenie dla osiągnięcia unijnych celów emisji CO₂ na 2025 rok, a jego realizacja wymaga większej penetracji rynku BEV – czytamy w komunikacie prasowym Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA).
Przywołany w publikacji ACEA – Martin Kupka, minister transportu Czech, podkreśla, że bez ukierunkowanego planu działania dla przemysłu motoryzacyjnego ryzykujemy pozostanie w tyle za USA i Chinami. Obecne realia wymagają bardziej elastycznego systemu, który pomoże producentom samochodów w osiągnięciu ambitnych celów redukcji CO₂. – Powinniśmy wspierać inwestycje w nowe technologie, zamiast pozwalać na wzrost kosztów związanych z karami – twierdzi czeski minister.
Rosnące koszty dla producentów
Stagnacja rynku zwiększa koszty produkcji, zmuszając producentów do działań, takich jak zakup kredytów emisyjnych od amerykańskich czy chińskich producentów. To generuje dodatkowe wydatki, które trafiają do podmiotów spoza UE, osłabiając konkurencyjność europejskiego przemysłu.
Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA, zaznacza, że zbliżający się kryzys wymaga natychmiastowych działań. Wskaźniki pokazują, że europejski rynek pojazdów elektrycznych stoi w miejscu, gdy potrzebujemy przyspieszenia. Poza wysokimi kosztami zgodności dla unijnych producentów w 2025 roku, zagrożone jest całe podejście do dekarbonizacji transportu drogowego. Europa musi trzymać się kursu zielonej transformacji i przyjąć strategię, która naprawdę działa.
ACEA regularnie apeluje do polityków unijnych o zredukowanie kosztów wynikających z celów na 2025 rok, podkreślając, że za trudności odpowiadają czynniki niezależne od producentów, takie jak niedostateczna infrastruktura ładowania i niewystarczające zachęty dla rynku pojazdów elektrycznych. W świetle ostatnich wyzwań ekonomicznych i geopolitycznych ACEA wzywa do natychmiastowej ulgi kosztowej w 2025 roku oraz przeglądu standardów emisji CO₂ zarówno dla pojazdów lekkich, jak i ciężkich. Celem jest zabezpieczenie konkurencyjności europejskiego przemysłu w perspektywie kolejnych lat.
Malejąca sprzedaż BEV w 2024 roku
Z najnowszych danych S&P Global wynika, że sprzedaż pojazdów elektrycznych w UE spadła od początku 2024 roku o 5,8%, a ich udział w rynku zmniejszył się z 14% do 13,1%. Sytuacja jest szczególnie trudna w Niemczech (największym rynku samochodowym w Europie), gdzie zanotowano aż 27% spadek sprzedaży pojazdów BEV.
OW