W minionym miesiącu na części rynków unijnych odnotowano znaczne dwucyfrowe wzrosty. Wśród nich znalazły się tym dwa największe: Włochy (+16,2%) i Francja (+14%). Tymczasem niemiecki rynek samochodowy zanotował regres, odnotowując spadek o 5,7% w porównaniu z listopadem 2022 roku.
W trakcie jedenastu miesięcy tego roku liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 15,7%, osiągając prawie dziesięć milionów sztuk. Z wyjątkiem Węgier, wszystkie rynki UE rosły w ciągu tego roku. Do tego trendu przyczyniły się cztery największe rynki: Włochy (+20%), Hiszpania (+17,3%), Francja (+16,2%) i Niemcy (+11,4%).
W listopadzie udział samochodów w elektrycznych wzrósł do 16,3%, (15% w analogicznym okresie ubiegłego roku). Jeśli wziąć pod uwagę cały rok to udział w rynku aut elektrycznych wynosi obecnie 14,2%. BEV-ów jest wciąż więcej niż diesli, gdzie udział pozostał na poziomie 13,7%. Samochody hybrydowe (HEV) znalazły się na drugim miejscu z 27,4% udziałem w rynku, podczas gdy samochody benzynowe utrzymały pozycję lidera na poziomie 32,7%.
W listopadzie 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych (BEV) wzrosła, o 16,4%, co dało w sumie 144 378 sztuk. Kilka rynków przyczyniło się do tego wzrostu z podwójnymi i trzycyfrowymi zyskami procentowymi, w szczególności Belgia (+ 150,2%), która jest obecnie piątym, co do wielkości rynkiem. Z drugiej strony sprzedaż elektryków w Niemczech spadła aż o 22,5%.
Mimo to wolumen w całym bieżącym roku osiągnął już prawie 1,4 mln sztuk, co odzwierciedla znaczny wzrost o 48,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Dało to ostatecznie 14,2% udziału w unijnym rynku samochodowym w tym okresie.
Hybrydy
W listopadzie liczba rejestracji samochodów hybrydowych (HEV) w UE wzrosła o 28,7%, napędzana dwucyfrowym wzrostem na trzech największych rynkach: w Niemczech (+38,4%), Francji (+35,8%) i we Włoszech (+30,2%). Doprowadziło to do skumulowanego wzrostu o 29,9%, osiągając prawie 2,5 mln sztuk sprzedanych w listopadzie – ponad jedną czwartą udziału w rynku UE.
Natomiast sprzedaż hybrydowych samochodów plug-in spadła w ubiegłym miesiącu o 22,1% do 72 002 sztuk. Pomimo znacznych wzrostów w Belgii (+43,8%) i Francji (+17,8%), zyski te były niewystarczające, aby zrekompensować znaczny spadek Niemiec (-59,3%) – to największy rynek dla tych aut. W związku z tym udział w rynku samochodów hybrydowych plug-in spadł z 11,1% w ubiegłym roku do 8,1% w listopadzie tego roku.
Samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
W jedenastym miesiącu 2023 r. unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 4,2%, pomimo ciągłego spadku udziału w rynku, który w ubiegłym miesiącu wyniósł 32,7%. Kluczowe rynki, takie jak Włochy (+20,2 %) i Niemcy (+12,5%) odnotowały znaczny wzrost sprzedaży, przyczyniając się do tego ogólnego wzrostu. Spowodowało to skumulowany wolumen 3,5 mln sprzedanych egzemplarzy, co odzwierciedla wzrost o 11,1% i 35,7% udziału w rynku w okresie jedenastu miesięcy.
Natomiast unijny rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi utrzymał tendencję spadkową w listopadzie, kurcząc się o 10,3 %. Spadek ten zaobserwowano na większości rynków bloku, w tym czterech największych: Francji (-28,3%), Hiszpanii (-22,8%), Włoszech (-7,4%) i Niemczech (-1%). Mimo tego ogólnego spadku sprzedaż samochodów z silnikiem diesla wzrosła na niektórych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Polska (+13,8%). W listopadzie samochody z silnikiem wysokoprężnym stanowiły udział w rynku 12,2%, w porównaniu z 14,5% w tym samym miesiącu ubiegłego roku.