U9 Xtreme: bariera 7 minut przekroczona
Zespół inżynierów YANGWANG (luksusowa submarka BYD) od lipca 2024 roku prowadził długoterminowe testy na liczącym prawie 21 km torze Nürburgring Nordschleife – a szczegółowe dane zebrane podczas jazd testowych posłużyły do dalszego udoskonalania modelu U9 Xtreme.
22 sierpnia 2025 roku firma potwierdziła, że U9X pokonał okrążenie toru Nürburgring w czasie 6 minut i 59,157 sekundy – poprawiając dotychczasowy rekord w klasie elektrycznych hipersamochodów o ponad pięć sekund i jako pierwszy model w tej kategorii przełamując barierę siedmiu minut.
Realizacja marzeń
– Naszą ambicją jest przesuwanie granic dzięki technologii, a Nürburgring to legendarne wyzwanie – zarówno dla samochodów, jak i kierowców. Dlatego naturalnym krokiem dla naszego zespołu było realizowanie tam swoich marzeń. Limitowana edycja U9 Xtreme udowodniła, że jest nie tylko najszybszym samochodem świata w jeździe na wprost, lecz także pojazdem o osiągach i właściwościach trakcyjnych, które pozwalają bić rekordy na trudnym, pełnym zróżnicowanych zakrętów torze – powiedziała Stella Li, wiceprezes wykonawcza BYD.

Za kierownicą samochodu usiadł Moritz Kranz – doświadczony niemiecki zawodnik, który w trakcie kariery w wyścigach GT pokonał blisko 10 000 okrążeń na niezwykle wymagającej Północnej Pętli Nürburgringu.
– Nordschleife to najbardziej wymagający tor na świecie, a uzyskany czas okrążenia to dowód na ogromne umiejętności inżynieryjne zespołów BYD i YANGWANG. Bez ich intensywnej pracy nad zestawieniem potężnego układu elektrycznego z wymagającym zawieszeniem taki rezultat nie byłby możliwy – powiedział Moritz Kranz.
Kosmiczne parametry
Model U9 Xtreme zbudowany jest na pierwszej na świecie seryjnie produkowanej platformie o uniwersalnym zastosowaniu i ultrawysokim napięciu 1200V. Wyposażono go w cztery wysokowydajne silniki, z których każdy osiąga prędkość obrotową do 30 000 obr./min. Łączna moc przekracza 3 000 KM, co przekłada się na imponujący stosunek mocy do masy – 1 217 KM na tonę – ustanawiający nowy globalny punkt odniesienia w zakresie osiągów.

Bazując na tej samej platformie e⁴ oraz inteligentnym systemie kontroli nadwozia DiSus-X, znanym z modelu YANGWANG U9, wersja Xtreme wprowadza innowacyjną technologię w zastosowaniach torowych – zapewniając równowagę pomiędzy maksymalną prędkością a osiągami w zakrętach.
Sporo zmian
Aby sprostać wyzwaniom toru Nürburgring o długości 20,8 km – znanego z dużych różnic wysokości i wymagających, technicznych zakrętów – model U9 Xtreme został wyposażony w całkowicie przeprojektowany system chłodzenia, nowy tytanowo-aluminiowy układ hamulcowy z węglowo-ceramicznymi tarczami oraz opony semi-slick GitiSport e·GTR² PRO, opracowane wspólnie z firmą Giti. Dzięki tym zmianom pojazd nie tylko sprostał wyzwaniu osiągnięcia prędkości 496,22 km/h, ale również rekordowej próbie pobicia czasu okrążenia na „Zielonym Piekle”.
Model U9 Xtreme trafia właśnie do klientów w limitowanej serii produkcyjnej, która nie przekroczy 30 egzemplarzy. Cena? Producent jej nie ujawnił. „Zwykły” U9 kosztuje w przeliczeniu na złotówki ponad 1,5 mln zł. Należy założyć, że w wersji Xtreme cena może wzrosnąć o dodatkowy 1 mln zł.
PM

