Skok na Europę
Turecki producent pojazdów elektrycznych (EV), firma Togg, ogłosiła, że jeszcze w tym roku rozpocznie przyjmowanie w Europie zamówień przedpremierowych na w pełni elektryczny SUV segmentu C, T10X. Togg, który odniósł spektakularny sukces (na razie na rodzimym rynku) to ciekawy przykład w kontekście naszej Izery. Turecki producent samochodów, obchodził we wtorek szóstą rocznicę istnienia. Od momentu powstania Togg stał się wiodącą marką pojazdów elektrycznych w Turcji dzięki modelowi T10X, którego premiera odbyła się w 2019 roku.
Trzy wersje
T10X jest dostępny w trzech wersjach: Standard Range RWD, Long Range RWD i Performance AWD. Wariant Standard Range RWD wykorzystuje tylko jeden silnik, który wytwarza 160 kW i 350 Nm momentu obrotowego. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy. Wariant Long Range RWD ma ten sam silnik, ale jest nieco wolniejszy. Rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje mu 7,8 sekundy. Najwyższy wariant Performance AWD wyposażony jest w dwa silniki, które generują 320 kW i moment obrotowy 700 Nm, umożliwiając szybszy sprint od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy. Prędkość maksymalna jest taka sama w całej gamie – 185 km/h.
Model zapewnia zasięg WLTP wynoszący 314 km w wariancie Standard Range RWD i 523 km w wariancie Long Range RWD. Togg nie podał zakresu wariantu Performance AWD (obecnie firma nie przyjmuje zamówień na ten wariant).
W kwietniu dyrektor generalny Togg, Gercan Karaka, powiedział, że firma chce rozpocząć sprzedaż w Niemczech T10X jeszcze tej jesieni. Nie wiadomo na razie ile ma kosztować i w jakich jeszcze krajach europejskich Togg chce sprzedać elektrycznego SUV-a. T10X prawdopodobnie będzie konkurować z modelami takimi jak VW ID.4 czy KIA EV6. W Turcji ten kompaktowy samochód elektryczny kosztuje około 40 000 euro.
Oprócz SUV-ów segmentu C Togg aktywnie pracuje nad nowymi modelami pojazdów elektrycznych. Firma zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojego drugiego modelu, T10F, na targach CES 2024 w Las Vegas, największych targach technologicznych na świecie. Producent pracuje także nad SUV-em segmentu B, T8X, którego premiera ma nastąpić w przyszłym roku.
Ponadto w pełni elektryczny sedan typu fastback firmy Togg, T10F, który – jak zapewnia producent „jest zgodny ze współczesnymi trendami projektowymi i oczekiwaniami konsumentów”, będzie dostępny w Turcji do końca 2024 r., dostawy rozpoczną się w roku następnym).
Lider na własnym rynku
Według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów Motoryzacyjnych (ODMD) w maju w Turcji firma Togg utrzymała pozycję lidera na rynku, sprzedając ponad 4000 elektryków. W maju Togg posiadał 56,33% udziału w rynku pojazdów elektrycznych w Turcji i 40,89% w okresie od stycznia do maja, sprzedając łącznie ponad 11 200 swoich BEV-ów.
Warto przyspieszyć z Izerą
Według danych z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM w Polsce przez pierwsze pięć miesięcy br. liczba aut elektrycznych zwiększyła się o 9612 szt. (o 5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.). To mniej niż w tym samym okresie, sprzedał turecki producent. Pokazuje to jak wielkim impulsem może być produkcja własnego elektryka dla rodzimego rynku. Co więcej na projekcie, jeśli rozwijać go z głową, jak widać można zarobić. Warto więc się pospieszyć. Zwłaszcza, że Polski rząd zakłada 1,5 mln elektryków w 2030 roku. Togg zapowiedział, że chce wyprodukować 1 milion aut (w pięciu różnych modelach) do 2032 roku.
Rafał Wąsowicz