Hamulce
Pierwszą z przełomowych innowacji Mercedesa są hamulce montowane w obudowie silnika, które wyznaczają nowy standard w technologiczny. W tym rewolucyjnym rozwiązaniu tarcze z okładzinami ciernymi obracają się wewnątrz obudowy silnika, podczas gdy tarcze-dyski pozostają nieruchome i są chłodzone cieczą. Taki układ nie tylko skutecznie eliminuje problem pylenia – coraz bardziej istotny w kontekście nowych norm Euro 7 – ale także gromadzi pył w specjalnym pojemniku, czyniąc system bardziej ekologicznym. Co więcej, przeniesienie hamulców do obudowy silnika znacząco zmniejsza masę nieresorowaną, co poprawia komfort jazdy i zwiększa precyzję prowadzenia. Rozwiązanie to pozwala również na „zamknięcie” felg, co wpływa na lepszą aerodynamikę i przekłada się na większy zasięg. Hamulce projektowane są z myślą o 15 latach użytkowania lub przebiegu do 300 000 kilometrów, co czyni je wyjątkowo trwałymi i praktycznie bezobsługowymi – twierdzi Mercedes.
Powłoka solarna
Kolejne novum, to opracowywana przez Mercedesa farba solarna, która otwiera nowy rozdział w wykorzystaniu energii słonecznej. W przeciwieństwie do klasycznych paneli fotowoltaicznych, ta cienka, pięciomikronowa powłoka (waży 50 gramów na metr kwadratowy) może być nanoszona na całe nadwozie pojazdu, w tym na trudno dostępne, zakrzywione powierzchnie. Farba charakteryzuje się wydajnością na poziomie 20%, a energia przez nią generowana jest przesyłana bezpośrednio do akumulatora, niezależnie od tego, czy samochód jest w ruchu, czy stoi zaparkowany. Przy odpowiednich warunkach farba solarna może dostarczyć energii odpowiadającej dodatkowym 34 milom dziennego zasięgu.
Mikrokonwertery
Trzecią nowością, która może zrewolucjonizować branżę, są mikrokonwertery, pozwalające na równoległe połączenie różnych typów ogniw w akumulatorach. Te niewielkie urządzenia, przypominające gumę do żucia, umożliwiają precyzyjne zarządzanie poszczególnymi parami ogniw, niezależnie od ich chemii (składu) czy stanu naładowania. Dzięki tej technologii akumulatory mogą jednocześnie zawierać ogniwa LFP, NMC oraz półprzewodnikowe, co zwiększa ich wszechstronność. W praktyce oznacza to szybsze ładowanie, dłuższy zasięg oraz możliwość dostosowania baterii do różnych warunków eksploatacji. Mikrokonwertery otwierają także nowe perspektywy dla pojazdów sportowych i luksusowych, w których precyzja zarządzania energią jest kluczowa – przekonuje niemiecki koncern.
OW