A290_β zapoczątkowuje nowy rozdział w historii Alpine. Marka ze sportowym DNA, zaczyna od sportowego samochodu miejskiego. Poprzez design, rodzaje użytych materiałów i technologie pokładowe, show car pokazuje nową koncepcję korzystania z samochodów elektrycznych
– A290_β jest dla Alpine początkiem nowej ery – to pierwszy model z gamy w 100% elektrycznych samochodów „Dream Garage”, która ma trafić na rynek w 2024 roku. Ten miejski show car wprowadza całkowicie nową koncepcję sportowych aut elektrycznych. Model A290_β, opierający się na bogatych tradycjach Alpine, przenosi markę w przyszłość i umożliwia przeżywanie na co dzień ducha rywalizacji, który jest jej siłą napędową od momentu powstania – powiedział Laurent Rossi, dyrektor generalny Alpine
Poprzeczka ustawiona wysoko
Nowy show car stawia bardzo wysoko poprzeczkę pod względem osiągów i zwrotności. A290_β, napędzane dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi z przodu, jest ultrasportowym samochodem pokazowym i ilustracją technologicznych wyzwań, jakich podjęli się konstruktorzy i kierowcy testowi Alpine. Udało im się połączyć wiele oryginalnych rozwiązań w zakresie zawieszenia, układu jezdnego, sterowania momentem obrotowym itd. z bardzo precyzyjnymi nastawami w celu uzyskania sportowego
i efektywnego energetycznie zachowania na drodze.
Show car A290_β, homologowany do jazdy po torze przez FFSA (Francuską Federację Sportów Samochodowych), został poddany zaawansowanemu tuningowi.
A290_β, dysponujące kierownicą sprzężoną z systemem telemetrycznym, kubełkowymi fotelami, aerodynamicznym nadwoziem, wlotami powietrza optymalizującymi chłodzenie, centralnie umieszczonym fotelem kierowcy i hydraulicznym hamulcem ręcznym, jest godnym spadkobiercą wyścigowych modeli Alpine. Tu wszystko jest gotowe do akcji!
Wszystkie trzy unikatowe i innowacyjne modele składające się na „Dream Garage” Alpine – mały samochód sportowy, crossover GT i następca A110 – będą w 100% elektryczne. A290_β stanowi zapowiedź przyszłego seryjnego sportowego auta miejskiego, które będzie produkowane od 2024 roku w zakładzie w Douai, wchodzącym w skład kompleksu produkcyjnego ElectriCity, na platformie Aliansu CMF-B EV skonstruowanej specjalnie dla modeli elektrycznych segmentu B. Jego silnik elektryczny będzie również produkowany we Francji, w zakładach Megafactory w Cléon.
Jak podkreśla marka show car, mierzący 4,05 m długości, 1,85 m szerokości i 1,48 m wysokości, stanowi zapowiedź dynamicznej i zwrotnej wersji produkcyjnej z krótkim rozstawem osi i zwiększonym rozstawem kół, gwarantującym sportowe doznania z jazdy z zachowaniem świetnej stabilności przy dużych prędkościach.
Kierownica A290_β jest bezpośrednio inspirowana kierownicami wyścigowych modeli Alpine: A470 LMP2 i A523 F1. Ma geometryczny kształt przypominający konsolę do gier i jest wyposażona
w specjalne funkcje, takie jak czerwony przycisk „OV”, czyli „overtake”, pozwalający natychmiast uzyskać dodatkową moc na około 10 sekund. Warunki użycia przycisku zostały określone w taki sposób, aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa: może być aktywowany tylko na suchym torze
i ponownie użyty po czasie co najmniej równym czasowi, przez który był użyty.
W przycisk „overtake” będą wyposażone kierownice wszystkich modeli przyszłej w 100% elektrycznej gamy Alpine. Będzie to bezpośrednie nawiązanie do wyścigów samochodowych i Formuły 1. Kierownica jest też wyposażona w inne funkcje, ergonomicznie rozmieszczone dla zapewnienia maksimum efektywności prowadzenia, takie jak radio, selektor trybu jazdy, regulacja ABS-u czy przycisk ograniczający prędkość zjazdu do boksów na „pit-stop”. Kierownica przyszłej seryjnej wersji tego małego sportowego auta będzie wyposażona w niektóre z tych funkcji, takie jak przycisk „overtake”, kontrola poziomu naładowania akumulatora i selektor trybu jazdy.
Trzy tryby jazdy
Kierowca ma bezpośredni dostęp do regulacji kilku różnych funkcji dzięki przyciskom umieszczonym na kierownicy, by optymalizować zachowanie samochodu w czasie rzeczywistym. System regulacji
ABS-u posiada 11 położeń pozwalających uzyskać różne reakcje w zależności od stopnia przyczepności nawierzchni.
Dostępne są też trzy tryby jazdy przeznaczone do jazdy torowej: „wet”, „dry” i „full”. Te trzy strategie zostały zoptymalizowane i sparametrowane tak, aby zachowanie pojazdu było dostosowane do napotkanych warunków pogodowych. Na mokrym torze samochód reaguje znacznie płynniej w trybie „wet”, który zapewniają większą skuteczność napędu i stabilność. W trybie „dry” zachowanie pojazdu jest zupełnie inne: jest możliwość większego uślizgu kół i bardziej agresywnej jazdy. Tryb „full”, podobnie jak w przypadku wciśnięcia przycisku „overtake”, umożliwia chwilowe, dodatkowe zwiększenie mocy silników elektrycznych.
Marka Alpine, stworzona w 1955 przez Jeana Rédélégo, z biegiem lat zdobyła sobie mocną pozycję wśród sportowych samochodów we francuskim stylu. W 2018 roku zaprezentowała nowe A110, sportowy samochód wierny ponadczasowym zasadom Alpine – lekki, kompaktowy, zwrotny i zapewniający dużą przyjemność jazdy. W 2021 roku utworzona została jednostka biznesowa Alpine Business Unit. Alpine stała się marką innowacyjnych, autentycznych i ekskluzywnych samochodów sportowych Grupy Renault. Czerpie z dziedzictwa i know-how zakładu w Dieppe, który był kolebką marki, a także z umiejętności konstrukcyjnych zespołu Formuły 1 i Renault Sport Cars.