Producent samochodów dąży również do maksymalnego ograniczenia emisji CO2 w całym cyklu produkcyjnym. Zakłady Škody w Indiach będą neutralne pod względem emisji CO2 już w 2025 roku. Wszystkie trzy czeskie fabryki wyznaczyły sobie ten sam cel do 2030 roku, a jedna z nich – zakład w Vrchlabí – osiągnęła go już pod koniec 2020 roku.
Recykling materiałów
W zakładzie w Vrchlabí od początku 2019 roku wszystkie odpady z procesu produkcyjnego są poddawane recyklingowi materiałowemu lub termicznemu. Dwie pozostałe fabryki w Czechach – Mladá Boleslav i Kvasiny – robią to samo od początku 2020 roku.
Marka podkreśla, że dąży do wykorzystywania materiałów z odzysku oraz nadających się do recyklingu w jak największym stopniu. Działania dotyczą zarówno nadwozia, podwozia, jak i wnętrza auta. Wykorzystanie materiałów nadających się do recyklingu i ponownego użycia, stanowią ponad 95% masy samochodu.
Nowe elementy wnętrza
„Monomateriały”, czyli części składające się tylko z jednego materiału, są najłatwiejsze i najbardziej efektywne w recyklingu. Stosowane są np. w okładzinach wewnętrznych, kanałach wentylacyjnych lub jako przewodniki miedziane w wiązkach kablowych. Materiały pochodzące z recyklingu są wykorzystywane również w pokryciach siedzeń lub dywanikach. Ze względu na wysokie wymagania techniczne, większość części nowego samochodu jest wykonywana z materiałów kompozytowych.
Mniej skóry zwierzęcej
Jednym z tradycyjnych materiałów wykorzystywanym we wnętrzach aut jest skóra zwierzęca. Również ona poddawana jest zrównoważonej obróbce, poprzez garbowanie za pomocą wyciągu z liści oliwnych. Projektanci coraz częściej sięgają także po tapicerkę tekstylną. Dla modeli Enyaq iV i Karoq dostępne są już tkaniny wykonane w 70% z przetworzonych butelek PET. Po recyklingu przetwarzana się je w przędzę.
Škoda informuje, że pracuje również nad rozwojem zrównoważonych materiałów zawierających składniki naturalne, które w przyszłości wejdą do produkcji seryjnej. Należą do nich wysłodki i włókna buraczane oraz włókna trawy srebrnej. Eksperci eksperymentują także z łuskami ryżu oraz włóknami konopi, korka i kokosa.
Oszczędnie z farbą
Zrównoważony rozwój jest także motywacją do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, takich jak nowy sposób lakierowania pojazdów, który pozwala nakładać znacznie cieńszą warstwę farby przy zachowaniu tej samej jakości i trwałości. Technologia pozwoli zaoszczędzić w zakładach produkcyjnych około 720 ton farby rocznie.