10 sedanów japońskiego producenta trafiło do floty Maximator Hydrogen, producenta technologii wodorowych z Turyngii, który do końca dekady zamierza wyprodukować 4 tys. instalacji tankowania wodoru. Pojazdy wodorowe stanowią już prawie 10% parku samochodowego firmy. Bezemisyjny Mirai napędzany silnikiem elektrycznym o mocy ponad 180 KM na jednym tankowaniu przejedzie ok. 650 km.
Tysiące stacji w planach
Dziesięć egzemplarzy wodorowej Toyoty Mirai powiększyło flotę Maximator Hydrogen GmbH, producenta komponentów do budowy infrastruktury wodorowej. Maximator Hydrogen to firma z Nordhausen w Turyngii należąca do Schmidt Kranz Group, która specjalizuje się w planowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury wodorowej dla transportu drogowego, kolejowego i morskiego. Na początku tego roku Maximator Hydrogen oddał do użytku największy w Niemczech zakład produkujący wyposażenie techniczne stacji tankowania wodoru. Od 2018 roku firma z Nordhausen skonstruowała prawie 50 kompletnych stacji wodorowych, a do 2030 roku ma działać łącznie 4000 instalacji tankowania wodoru jej produkcji. Obecnie już prawie 10% pojazdów firmy jest wyposażonych w napęd wodorowy.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Schmidt Kranz Group wybrał Toyotę Mirai. Dzięki bogatemu wyposażeniu, zwiększającemu komfort jazdy na co dzień, nasze wodorowe sedany są idealne dla zrównoważonych flot firmowych, a tym samym przyczyniają się do dekarbonizacji gospodarki – powiedział André Schmidt, prezes Toyota Deutschland GmbH.
– Zielony wodór jest kluczowym elementem dla udanej transformacji energetycznej. Nasza firma korzysta z samochodów przede wszystkim na długich dystansach, dlatego samochody elektryczne na wodór są jedynym bezemisyjnym rozwiązaniem, które odpowiada naszym potrzebom. Toyota Mirai to stylowa, reprezentacyjna limuzyna, która jednocześnie stanowi kamień milowy w rozwoju pojazdów napędzanych wodorem – podkreślił Mortimer Glinz, dyrektor zarządzający Schmidt Kranz Group.
Para produktem ubocznym
Toyota Mirai drugiej generacji to duży, pięciomiejscowy sedan klasy premium, napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM, który czerpie energię z ogniw paliwowych, generowaną w reakcji wodoru z tlenem. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s. Auto oferuje zasięg do 650 kilometrów, a proces tankowania trwa około 5 minut. Wodorowa Toyota nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna. Mirai ma długość 4 975 mm i powstał na platformie GA-L o rozstawie osi 2 920 mm, którą dzieli z flagowym Lexusem LS.
Promotor wodoru
Toyota należy do największych promotorów technologii wodorowych na świecie. Obok sedana Mirai firma wprowadziła na rynek lub testuje prototypy wielu różnych środków transportu. We współpracy z partnerami firma opracowała wodorowe autobusy miejskie, duże ciężarówki i lekkie auta dostawcze, a także pociągi i jachty wykorzystujące wodór jako źródło energii. W Japonii Toyota buduje dwa eksperymentalne, prototypowe miasta, których system energetyczny i transport są oparte na wodorze.
Źródło: na podstawie Toyota