Koncern motoryzacyjny poinformował, że wraz z Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) oraz innymi partnerami stworzy oraz wprowadzi do użytku system zasilania bezemisyjnych pojazdów w Tokio i Fukushimie. Pozwoli to na zabezpieczenie stabilności sieci energetycznej oraz efektywne wykorzystanie potencjału 580 ekologicznych pojazdów użytkowych z napędami alternatywnymi, które pojawią się na ulicach japońskich miast w tym i w przyszłym roku.
Zapobiec przeciążeniom
Wprowadzanie na rynek elektrycznych samochodów dostawczych oraz ciężarówek zasilanych wodorem wiąże się z wieloma wyzwaniami dla wielu sektorów biznesu od branży motoryzacyjnej przez logistyczną po dostawców prądu. Chodzi nie tylko o wyższe koszty zakupu tych pojazdów, ale ich wyłączenie z użytku na czas uzupełnienia energii, czy wzrost poboru prądu z sieci energetycznej, który może prowadzić do jej przeciążenia. Dlatego Toyota i CJPT wraz z partnerami zbudują system zasilania bezemisyjnych pojazdów zabezpieczający stabilność sieci energetycznej. Rozwiązania będą wprowadzane od stycznia 2023 roku w Tokio i Fukushimie.
Użytkowe FCEV i BEV
Do użytku zostanie oddanych około 580 pojazdów z napędami alternatywnymi w tym m.in. ciężarówki z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV) czy średnie lub małe elektryczne samochody dostawcze na baterie (BEV), które będą wykorzystywane przez firmy logistyczne czy kurierów.
Infrastruktura pod kontrolą
Równocześnie wprowadzony będzie zaawansowany system zarządzania infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodoru. Celem jest redukcja czasu, gdy pojazdy będą wyłączone z użytku z powodu uzupełniania energii. Kluczowe będzie odpowiednie planowanie pory ładowania lub tankowania biorąc pod uwagę planowane wykorzystanie pojazdów oraz poziom energii lub paliwa w zbiornikach.
Energia do uzupełnienia
Analizowana i dostosowywana będzie także ilość uzupełnianej energii do planowanych tras oraz zużycia energii w miejscach ładowania tych pojazdów np. u klientów czy w centrach logistycznych. Ważne będzie także odpowiednie planowanie dostaw. Transport na większe odległości będzie odbywał się ciężarówkami na wodór, a elektryczne vany będą odpowiedzialne za ostatni etap dostawy. Tak komplementarne podejście do kwestii wykorzystania pojazdów z zasilaniem alternatywnym zabezpieczy stabilność sieci energetycznych oraz przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2.
Źródło: na podstawie Toyota