Japoński producent aut, Air Liquide, wytwórca wodoru i innych gazów przemysłowych, oraz portugalska firma CaetanoBus, produkująca wodorowy autobus H2. City Gold, podpisały porozumienie o wspólnym opracowaniu zintegrowanych rozwiązań wodorowych, w tym rozwoju infrastruktury i flot pojazdów – osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz opracowanie kompleksowej oferty na pojazdy, w tym leasingu i obsługi serwisowej, dla klientów takich jak firmy taksówkarskie, operatorzy flot czy władze lokalne. Celem umowy jest dalsze działanie na rzecz dekarbonizacji transportu i przyspieszenie rozwój lokalnych ekosystemów wodorowych opartych na różnych zastosowaniach wodoru w transporcie.
Budowa łańcucha wartości
Wszystkie trzy firmy wykorzystają swoje technologie i bogate doświadczenie do budowy całego łańcucha wartości dla transportu wodorowego, począwszy od produkcji, dystrybucji i tankowania produkowanego bezemisyjnie lub niskoemisyjnie wodoru aż po wdrożenie technologii wodorowych do różnych typów pojazdów. Początkowo Toyota i CaetanoBus skupią się na autobusach, lekkich pojazdach użytkowych i samochodach osobowych, a w następnej kolejności zajmą się przyspieszeniem komercjalizacji napędu wodorowego w dużych samochodach ciężarowych.
Nowe ekosystemy
Firmy mają przyczynić się do powstania nowych ekosystemów wodorowych w Europie, co jest kluczowym krokiem w stymulowaniu popytu i ułatwieniu dostępu do wodoru jako paliwa. Ich wspólne działania obejmą rozbudowę infrastruktury i sieci stacji tankowania, a także opracowanie kompleksowej oferty na pojazdy, w tym leasingu i obsługi serwisowej, dla klientów takich jak firmy taksówkarskie, operatorzy flot czy władze lokalne. Firmy chcą osiągnąć taki poziom rozwoju flot pojazdów wodorowych i dostępności infrastruktury tankowania, aby dalej mogły już rozwijać się na zasadach rynkowych.
Łańcuchy wartości
– Produkowany niskoemisyjnie wodór jest głównym czynnikiem umożliwiającym transformację energetyczną i ograniczenie emisji CO2 w branży transportowej. Tego rodzaju partnerstwa są kluczowe, by zbudować wydajne ekosystemy, które będą sprzyjać rozwojowi wodorowego transportu w Europie. Air Liquide od 50 lat angażuje się w budowę kompletnych łańcuchów wartości dla technologii wodorowych. Do współpracy z Toyotą i CaetanoBus wniesiemy specjalistyczną wiedzę w produkcji niskoemisyjnego wodoru oraz budowie infrastruktury. To partnerstwo ilustruje zdolność branży do wprowadzania konkretnych rozwiązań w walce ze zmianami klimatu – powiedział Matthieu Giard, wiceprezydent i członek zarządu Air Liquide.
Obniżanie kosztów
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości połączenia naszych mocnych stron, aby poszerzać zakres zastosowań wodoru. Rolą Toyoty jest popularyzacja technologii wodorowych w gospodarce, a współpracując z naszymi partnerami chcemy przyspieszyć i zintensyfikować wykorzystanie wodoru jako neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla rozwiązania dla mobilności. Spowoduje to stopniowe obniżenie kosztów wodoru i jego infrastruktury, jednocześnie poprawiając jego opłacalność w wielu przyszłych zastosowaniach, w tym w transporcie – podkreślił Matt Harrison, prezes i CEO Toyota Motor Europe.
Skuteczna transformacja
– …Jesteśmy świadomi odpowiedzialności, jaką ponosi branża transportowa, a naszym celem jako producenta autobusów jest ciągły rozwój nowych autobusów wodorowych, aby zmniejszyć ślad węglowy miast. Jeśli możemy to zrobić we współpracy z innymi firmami, aby stworzyć pełny ekosystem, tym lepiej, ponieważ transformacja energetyczna jest skuteczna tylko przy koordynacji działań i strategii między wieloma firmami i władzami publicznymi – stwierdziła Patrícia Vasconcelos, CEO CaetanoBus.
Źródło: na podstawie Toyota