Jak wynika z raportu JATO Dynamics w ubiegłym roku lider rankingu Toyota była w stanie zwiększyć swój udział w światowym rynku o 0,3 punktu dzięki dobrym wynikom w Chinach – obecnie największym rynku (przed USA i Japonią). Wyniki te można wytłumaczyć silną ofertą Toyoty zarówno w zakresie hybryd, jak i SUV-ów. Co ciekawe japoński gigant postanowił także mocno postawić na samochody elektryczne zasilane bateriami lub paliwowymi ogniwami.
W 2022 roku Toyota wyprzedziła sprzedażowo Grupę Volkswagen, stając się najlepiej sprzedającym się producentem SUV-ów na świecie. Tak jak w 2021 roku Grupa Volkswagen zapewniła sobie drugie miejsce w rankingach OEM, jednak odnotowała spadek wolumenu o 10%, tracąc 0,7 punktu udziału. W Chinach, drugim co do wielkości rynku producenta, sprzedaż spadła o 6% w wyniku rosnącej lokalnej konkurencji. Niemiecki koncern pozostał jednak wiodącym OEM zarówno w Chinach, jak i w Europie.
Trzecie miejsce zajął Hyundai-Kia dzięki swojej silnej pozycji rynkowej w Korei, Indiach, Ameryce Północnej i Europie. W przeciwieństwie do swoich rywali w Europie i Stanach Zjednoczonych, Hyundai-Kia ma stosunkowo szeroką dystrybucję, z 71% globalnej sprzedaży obejmującej 4 regiony. Na czwartym miejscu znalazł się europejski megakoncern Stellantis odnotował łączny wolumen 5,8 miliona sztuk – spadek o 10%. W Europie jego sprzedaż spadła o 14%, a problemy z łańcuchem dostaw wpłynęły na dostępność pojazdów. Mimo to Stellantis był najlepiej sprzedającym się producentem OEM w Ameryce Łacińskiej. General Motors sprzedał 4,6 miliona sztuk, zamykając pierwszą piątkę, przy czym Chevrolet stanowił 62% całości (z wyłączeniem wolumenu Joint-Venture z SAIC-Wuling).
W 2022 roku najszybciej rozwijającym się OEM był BYD. Chiński OEM był w stanie zdobyć 1,5 punktu udziału w światowym rynku dzięki swojej silnej ofercie we wszystkich głównych segmentach i konkurencyjnej gamie pojazdów elektrycznych. BYD idzie w ślady Tesli jako drugi najlepiej sprzedający się producent BEV na świecie, ze wzrostem wolumenu o 184%, do ponad 911 000 sztuk w 2022 roku. W przypadku producentów OEM, takich jak Suzuki, Mahindra i Tata, zwiększony popyt w Indiach oznaczał również przyspieszenie ich wolumenów.
Wspomniana Tesla miała dwa ze swoich czterech modeli dostępnych w 2022 roku w pierwszej dziesiątce rankingu. Według danych JATO dla 53 rynków (wraz z badaniami i szacunkami dla kolejnych dziewięćdziesięciu pięciu rynków), Tesla Model Y był trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym na świecie w 2022 r.
– To historyczny moment, kiedy samochód czysto elektryczny nie tylko znajduje się tak blisko czołowej pozycji, ale stosunkowo nowa marka zajmuje tak wysokie miejsce w globalnym rankingu, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że nie są to pojazdy najtańsze – zaznacza Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
Tesla Model 3 zajął 10. miejsce – nieznacznie spadając w rankingu w porównaniu z 2021 r. Toyota w TOP 10 miała aż 5 modeli, podczas gdy Ford, Nissan i Honda „umieściły” w dziesiątce po jednym modelu.