Home Rynek Świat Toyota mocna w rankingach

Jato: Producenci OEM

Toyota mocna w rankingach

Jato: Producenci OEM

Toyota mocna w rankingach

Toyota stawia też na pojazdy elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi
Fot. Toyota
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

W 2022 roku Toyota była najlepiej sprzedającym się producentem OEM (Original Equipment Manufacturer) na świecie, odpowiadając za 13 na każde 100 zakupionych nowych samochodów osobowych. Tuż za nią uplasował się Volkswagen (podobnie jak w roku 2021). Trzecie miejsce zajął Hyundai-Kia, kolejne Stellantis i General Motors. Wszystkie największe koncerny łącznie z liderem Toyotą mocno stawiają na samochody elektryczne. Nie bez powodu. W 2022 roku najszybciej rozwijającym się OEM był chiński BYD, który uzyskał 1,5 punktu udziału w światowym rynku dzięki swojej silnej ofercie we wszystkich głównych segmentach i konkurencyjnej gamie pojazdów elektrycznych.

Jak wynika z raportu JATO Dynamics w ubiegłym roku lider rankingu Toyota była w stanie zwiększyć swój udział w światowym rynku o 0,3 punktu dzięki dobrym wynikom w Chinach – obecnie największym rynku (przed USA i Japonią). Wyniki te można wytłumaczyć silną ofertą Toyoty zarówno w zakresie hybryd, jak i SUV-ów. Co ciekawe japoński gigant postanowił także mocno postawić na samochody elektryczne zasilane bateriami lub paliwowymi ogniwami.

W 2022 roku Toyota wyprzedziła sprzedażowo Grupę Volkswagen, stając się najlepiej sprzedającym się producentem SUV-ów na świecie. Tak jak w 2021 roku Grupa Volkswagen zapewniła sobie drugie miejsce w rankingach OEM, jednak odnotowała spadek wolumenu o 10%, tracąc 0,7 punktu udziału. W Chinach, drugim co do wielkości rynku producenta, sprzedaż spadła o 6% w wyniku rosnącej lokalnej konkurencji. Niemiecki koncern pozostał jednak wiodącym OEM zarówno w Chinach, jak i w Europie.

Trzecie miejsce zajął Hyundai-Kia dzięki swojej silnej pozycji rynkowej w Korei, Indiach, Ameryce Północnej i Europie. W przeciwieństwie do swoich rywali w Europie i Stanach Zjednoczonych, Hyundai-Kia ma stosunkowo szeroką dystrybucję, z 71% globalnej sprzedaży obejmującej 4 regiony. Na czwartym miejscu znalazł się europejski megakoncern Stellantis odnotował łączny wolumen 5,8 miliona sztuk – spadek o 10%. W Europie jego sprzedaż spadła o 14%, a problemy z łańcuchem dostaw wpłynęły na dostępność pojazdów. Mimo to Stellantis był najlepiej sprzedającym się producentem OEM w Ameryce Łacińskiej. General Motors sprzedał 4,6 miliona sztuk, zamykając pierwszą piątkę, przy czym Chevrolet stanowił 62% całości (z wyłączeniem wolumenu Joint-Venture z SAIC-Wuling).

W 2022 roku najszybciej rozwijającym się OEM był BYD. Chiński OEM był w stanie zdobyć 1,5 punktu udziału w światowym rynku dzięki swojej silnej ofercie we wszystkich głównych segmentach i konkurencyjnej gamie pojazdów elektrycznych. BYD idzie w ślady Tesli jako drugi najlepiej sprzedający się producent BEV na świecie, ze wzrostem wolumenu o 184%, do ponad 911 000 sztuk w 2022 roku. W przypadku producentów OEM, takich jak Suzuki, Mahindra i Tata, zwiększony popyt w Indiach oznaczał również przyspieszenie ich wolumenów.

Wspomniana Tesla miała dwa ze swoich czterech modeli dostępnych w 2022 roku w pierwszej dziesiątce rankingu. Według danych JATO dla 53 rynków (wraz z badaniami i szacunkami dla kolejnych dziewięćdziesięciu pięciu rynków), Tesla Model Y był trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym na świecie w 2022 r.

To historyczny moment, kiedy samochód czysto elektryczny nie tylko znajduje się tak blisko czołowej pozycji, ale stosunkowo nowa marka zajmuje tak wysokie miejsce w globalnym rankingu, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że nie są to pojazdy najtańsze – zaznacza Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.

Tesla Model 3 zajął 10. miejsce – nieznacznie spadając w rankingu w porównaniu z 2021 r. Toyota w TOP 10 miała aż 5 modeli, podczas gdy Ford, Nissan i Honda „umieściły” w dziesiątce po jednym modelu.

Źródło: JATO Dynamics
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory