W 2023 roku sprzedaż ZEV wśród 21 największych producentów samochodów wzrosła o 40%, co pokazuje dynamiczny rozwój tego rynku. W Europie, regulacje takie jak normy emisji CO2 oraz wsparcie finansowe dla zakupu pojazdów elektrycznych, przyczyniły się do szybszej adaptacji tej technologii.
Liderzy rynku
Tesla i BYD utrzymują się na czołowych pozycjach na globalnym rynku EV. Tesla, z siedzibą w USA, i BYD, chiński gigant, już teraz produkują wyłącznie pojazdy elektryczne. Jednak to, jak będzie wyglądać przyszłość chińskiego dominatora nie jest do końca pewne. Aby utrzymać pozycję jednego z liderów BYD musiałby przekształcić 48% swoich hybryd plug-in na pełne EV. Obie firmy muszą natomiast zdywersyfikować modele w segmencie pojazdów osobowych, aby utrzymać swoją przewagę. W Europie bez zmian. Na czele marki takie jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz, które inwestują znaczne środki w rozwój i produkcję pojazdów elektrycznych.
Mniejsze zużycie energii i większy zasięg
Z raportu wynika, ze w ubiegłym roku wielu producentów samochodów znacznie poprawiło swoje technologie związane z elektromobilnością. Średnie zużycie energii przez BEV-y zmniejszyło się o 4%, z 140 Wh/km w 2022 roku do 135 Wh/km w 2023 roku. Europejscy producenci, zwłaszcza niemieckie marki, odgrywają kluczową rolę w tej technologicznej rewolucji, wprowadzając na rynek samochody o większym zasięgu i szybszym ładowaniu. Średni zasięg BEV wzrósł z 395 km w 2022 roku do 419 km w 2023 roku. W tym ostatnim rankingu istotnym wkład mieli SAIC, Great Wall, BMW, Tata Motors i Toyota.
Odnawialne źródła energii i recykling baterii
Natomiast marki Mercedes-Benz oraz Chang’an Automobile znacząco poprawiły swoje wyniki w zakresie dekarbonizacji łańcucha dostaw, wykorzystując więcej odnawialnej energii oraz rozwijając recykling i ponowne wykorzystanie baterii. W Europie, szczególnie w Niemczech, producenci samochodów są zobowiązani do przestrzegania rygorystycznych norm środowiskowych, co przyczynia się do ich zaawansowania w tych obszarach.
Warto przy okazji zaznaczyć, że chiński SAIC odnotował znaczny wzrost swojego udziału w sprzedaży ZEV, zwiększając go o 9 punktów procentowych do 40% w 2023 roku przy okazji poprawiając wydajność swoich elektryków. Także inni chińscy producenci samochodów, w tym BYD, Geely, Chang’an, Great Wall i Chery, odnotowali wieli progres w udziałach w sprzedaży aut bezemisyjnych (ZEV).
Strategia i inwestycje
Większość producentów zwiększyła swoje inwestycje w elektromobilność w 2023 roku. Tesla prowadzi w tym rankingu z inwestycjami wynoszącymi 3740 USD w przeliczeniu na pojazd. W Europie, Volkswagen i BMW również przeznaczają znaczne środki na rozwój EV, co jest zgodne z ich ambitnymi celami redukcji emisji CO2 i dążeniem do pełnej elektryfikacji floty.
Na końcu rankingu pozostają japońscy i indyjscy producenci samochodów, choć widać oznaki postępu. Tata Motors i Suzuki zanotowały progres, przy czym Tata Motors zwiększył swoje ambitne cele dotyczące elektryków i związane z tym inwestycje, a także dokonał znaczących ulepszeń technologicznych. Suzuki, wcześniej oceniane bardzo nisko (w 2022 roku), posunęło się naprzód, opracowując swoją strategię wdrażania elektromobilności. Jednak Toyota, Honda, Nissan i Mazda pozostają w tyle z udziałem w sprzedaży ZEV w widełkach od 1% do 5%. Koncerny te, aby stać się konkurencyjne muszą zdywersyfikować swoje oferty i zwiększyć inwestycje.
Wciąż za mała oferta
Z analizy wynika jasno, że pomimo znaczących postępów, producenci samochodów nadal borykają się z wyzwaniami związanymi z uzupełnieniem swojego portfolio dla poszczególnych klas pojazdów elektrycznych (zeroemisyjnych). W 2023 roku oferta modeli w tym obszarze zwiększyła się o 10-42% w sześciu analizowanych rynkach, ale niektóre segmenty wciąż pozostają bez elektrycznych odpowiedników. W Europie, istnieje ciągłe zapotrzebowanie na różnorodne modele, od małych samochodów miejskich po luksusowe SUV-y.
Rynek samochodów elektrycznych rozwija się dynamicznie na całym świecie, z Europą w roli jednego z głównych liderów tego procesu. Europejskie regulacje i inwestycje przyczyniają się do szybszej adaptacji technologii EV, co stawia nasz region na czele globalnych działań w zakresie dekarbonizacji transportu.
Opracował: RaWa