Ładowanie dzięki NACS
Jednakże samo otwarcie sieci Superchargerów nie oznacza, że kierowcy aut GM mogą od razu zacząć ładowanie. Aby to było możliwe, konieczne jest posiadanie specjalnego adaptera z systemu CCS na standard NACS. W przeciwieństwie do Forda, GM nie oferuje jednak adaptera za darmo. Proponuje go w cenie 225 USD (darmowa dostawa bezpośrednio do domu klienta).
W aplikacjach takich jak MyCadillac, MyChevrolet czy MyGMC użytkownicy mogą zamówić adapter, a także uzyskać informacje o dostępności i statusie ładowarek Tesla. Co ważne, proces ładowania nie jest tak automatyczny, jak w przypadku Tesli czy Forda. Właściciele aut GM muszą ręcznie inicjować proces ładowania poprzez aplikację.
Mimo że GM planował wprowadzenie dostępu do Superchargerów na wiosnę 2024 roku, trzy miesiące dodatkowego testowania pozwoliły na dopracowanie funkcjonalności, co ma zapewnić użytkownikom bezproblemowe korzystanie. Pewnym wyzwaniem może okazać się natomiast korzystanie z krótkich kabli Tesla Supercharger, które są zoptymalizowane pod kątem aut Tesli z portem ładowania umieszczonym po stronie kierowcy. Kierowcy pojazdów GM mogą więc być zmuszeni do ekwilibrystki podczas parkowania, aby sięgnąć do gniazda ładowania swojego auta.
Szersza strategia ładowania GM
Udostępnienie Superchargerów nie jest jedynym krokiem GM w kierunku rozwoju infrastruktury ładowania w Ameryce Północnej. Firma kontynuuje współpracę z firmą EVGo, rozwijając sieć szybkich ładowarek o mocy 350 kW w całych Stanach Zjednoczonych. Ponadto GM jest jednym z inwestorów w projekt Ionna, którego celem jest stworzenie sieci 30 000 stacji ładowania do 2030 roku. Te nowe punkty ładowania będą oferować dodatkowe udogodnienia, takie jak zadaszenia oraz strefy usługowe, co ma uczynić ładowanie bardziej komfortowym.GM również rozwija swoje rozwiązania dotyczące ładowania domowego, w tym przenośne ładowarki oraz systemy V2L, pozwalające na zasilanie domowych urządzeń bezpośrednio z samochodu.
Sytuacja w Europie
W Europie Tesla również zaczęła udostępniać swoje Superchargery dla pojazdów innych marek, jednak na razie tylko w wybranych krajach. Pilotażowe programy działają od 2022 roku we Francji, Norwegii, Belgii, Niderlandach, Austrii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Szwecji. Tesla w tych krajach oferuje ładowanie za pośrednictwem swojej aplikacji, a ceny za kWh są wyższe niż te, które płacą właściciele Tesli, co jest uzasadnione dodatkowymi kosztami związanymi z obsługą pojazdów innych marek. Niestety, Polska nie znalazła się jeszcze na liście krajów, gdzie dostęp do Superchargerów mają właściciele innych elektryków. Rozszerzenie dostępu do Superchargerów w Polsce w przyszłości nie jest wykluczone.
OW