Home elektromobilni Tesla rezygnuje z najtańszego Modelu 3. W USA

Rynek

Tesla rezygnuje z najtańszego Modelu 3. W USA

Rynek

Tesla rezygnuje z najtańszego Modelu 3. W USA

Czy klienci zapłacą więcej za większy zasięg Modelu 3? Zobaczymy
Fot. Tesla
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Najtańszy model Tesli, Model 3 Standard Range RWD, zniknął z oferty w USA, a wszystko za sprawą zmian w przepisach celnych i ulg podatkowych. Nowy najtańszy elektryk jest droższy, ale oferuje jednocześnie większy zasięg. Czy taka zamiana będzie zachętą czy przeszkodą dla klientów szukających budżetowych ofert?

Tesla wycofała swój najtańszy model elektrycznego pojazdu, Model 3 Standard Range Rear-Wheel-Drive (RWD), z oferty w Stanach Zjednoczonych. Ta decyzja zaskoczyła klientów, gdyż model ten był dostępny za 39 tysięcy dolarów, co czyniło go najtańszym pojazdem w gamie amerykańskiego producenta. Teraz najtańsza opcja to Model 3 Long Range RWD, który kosztuje 42,500 dolarów, czyli o 3,500 dolarów więcej niż wycofany wariant.

Dlaczego Tesla wycofała najtańszy model?

Jednym z głównych powodów decyzji marki jest kwestia akumulatorów trakcyjnych. Model 3 Standard Range RWD wykorzystywał ogniwa LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) produkowane w Chinach. Ostatnio rząd USA nałożył wyższe cła na import tych baterii, co zwiększyło koszty produkcji pojazdu. Co więcej, auta wyposażone w te baterie nie kwalifikowały się do uzyskanie federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7,500 dolarów, która ma kluczowe znaczenie dla wielu amerykańskich klientów przy zakupie samochodu elektrycznego.

Brak możliwości skorzystania z tej dotacji – w przypadku Modelu 3 Standard Range – oznaczał, że klienci nie mogli obniżyć kosztów zakupu auta w salonie. Z perspektywy Tesli było to zatem nieopłacalne rozwiązanie, zwłaszcza gdy można było zaoferować bardziej zaawansowaną wersję, czyli Model 3 Long Range za niewiele większą kwotę, oczywiście po uwzględnieniu ulg podatkowych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że amerykański producent planuje w przyszłości wytwarzać baterie LFP w USA, co mogłoby rozwiązać problem wyższych taryf i pomóc w obniżeniu kosztów pojazdów z tymi akumulatorami.

Co tracą, a co zyskują klienci?

Nowy najtańszy model, Model 3 Long Range RWD, oferuje większy zasięg o około 145 kilometrów (90 mil) w porównaniu do poprzednika. To kluczowa różnica, która może przekonać wielu klientów, mimo że cena wzrosła o 3,5 tys. dolarów. Poza tym, oba modele mają napęd na tylne koła, a pozostałe aspekty techniczne są niemal identyczne.

Należy podkreślić, że decyzja Tesli o wycofaniu wersji Standard Range RWD dotyczy obecnie jedynie rynku amerykańskiego, ale można przewidywać, że podobne zmiany pojawią się również na innych rynkach, w tym w Europie.

Certyfikacja Modelu 3 LR AWD w Europie

Warto wspomnieć, że Tesla uzyskała właśnie certyfikację na rynek europejski dla wersji Model 3 Long Range AWD (All-Wheel Drive). Zgodnie z normą WLTP, ten wariant na 18-calowych kołach osiągnie zasięg 729 kilometrów, co stanowi wzrost o 7,5% w porównaniu do poprzedniego zasięgu – 678 km. W przypadku 19-calowych kół, zasięg wyniesie 674 kilometry, co oznacza wzrost o 7,1%. Nowe modele mają pojawić się na europejskim rynku już w najbliższych tygodniach, a produkcja odbywać się będzie w fabryce Tesli w Szanghaju.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory