Tesla wycofała swój najtańszy model elektrycznego pojazdu, Model 3 Standard Range Rear-Wheel-Drive (RWD), z oferty w Stanach Zjednoczonych. Ta decyzja zaskoczyła klientów, gdyż model ten był dostępny za 39 tysięcy dolarów, co czyniło go najtańszym pojazdem w gamie amerykańskiego producenta. Teraz najtańsza opcja to Model 3 Long Range RWD, który kosztuje 42,500 dolarów, czyli o 3,500 dolarów więcej niż wycofany wariant.
Dlaczego Tesla wycofała najtańszy model?
Jednym z głównych powodów decyzji marki jest kwestia akumulatorów trakcyjnych. Model 3 Standard Range RWD wykorzystywał ogniwa LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) produkowane w Chinach. Ostatnio rząd USA nałożył wyższe cła na import tych baterii, co zwiększyło koszty produkcji pojazdu. Co więcej, auta wyposażone w te baterie nie kwalifikowały się do uzyskanie federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7,500 dolarów, która ma kluczowe znaczenie dla wielu amerykańskich klientów przy zakupie samochodu elektrycznego.
Brak możliwości skorzystania z tej dotacji – w przypadku Modelu 3 Standard Range – oznaczał, że klienci nie mogli obniżyć kosztów zakupu auta w salonie. Z perspektywy Tesli było to zatem nieopłacalne rozwiązanie, zwłaszcza gdy można było zaoferować bardziej zaawansowaną wersję, czyli Model 3 Long Range za niewiele większą kwotę, oczywiście po uwzględnieniu ulg podatkowych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że amerykański producent planuje w przyszłości wytwarzać baterie LFP w USA, co mogłoby rozwiązać problem wyższych taryf i pomóc w obniżeniu kosztów pojazdów z tymi akumulatorami.
Co tracą, a co zyskują klienci?
Nowy najtańszy model, Model 3 Long Range RWD, oferuje większy zasięg o około 145 kilometrów (90 mil) w porównaniu do poprzednika. To kluczowa różnica, która może przekonać wielu klientów, mimo że cena wzrosła o 3,5 tys. dolarów. Poza tym, oba modele mają napęd na tylne koła, a pozostałe aspekty techniczne są niemal identyczne.
Należy podkreślić, że decyzja Tesli o wycofaniu wersji Standard Range RWD dotyczy obecnie jedynie rynku amerykańskiego, ale można przewidywać, że podobne zmiany pojawią się również na innych rynkach, w tym w Europie.
Certyfikacja Modelu 3 LR AWD w Europie
Warto wspomnieć, że Tesla uzyskała właśnie certyfikację na rynek europejski dla wersji Model 3 Long Range AWD (All-Wheel Drive). Zgodnie z normą WLTP, ten wariant na 18-calowych kołach osiągnie zasięg 729 kilometrów, co stanowi wzrost o 7,5% w porównaniu do poprzedniego zasięgu – 678 km. W przypadku 19-calowych kół, zasięg wyniesie 674 kilometry, co oznacza wzrost o 7,1%. Nowe modele mają pojawić się na europejskim rynku już w najbliższych tygodniach, a produkcja odbywać się będzie w fabryce Tesli w Szanghaju.
OW