Według informacji agencji Reuters, Tesla oraz Anheuser-Busch (producent amerykańskiego piwa Budweiser), PepsiCo i UPS zamierzają współpracować w budowie infrastruktury ładowania dla elektrycznego samochodu ciężarowego Semi.
Szczegóły kooperacji, w tym rozkład nakładów finansowych, nie zostały ujawnione, wiadomo jednak, że za zaprojektowanie stacji ładowania będzie odpowiadać firma kierowana przez Elona Muska. Anheuser-Busch, PepsiCo i UPS zarezerwowały łącznie 265 sztuk elektrycznej ciężarówki. Dedykowane ładowarki mają zostać zainstalowane w zakładach należących do wspomnianych wyżej spółek.
Według wielu analityków, problemem Tesli nie będzie wypuszczenie Semi na rynek, lecz zapewnienie swoim klientom odpowiednio rozbudowanej infrastruktury ładowania. Aby korzystanie z elektrycznej ciężarówki miało sens, samochód musi być w stanie dojechać do ładowarki, zanim energia zmagazynowana w jego akumulatorach ulegnie wyczerpaniu.
PepsiCo, która zamówiła 100 sztuk pojazdu, zadeklarowała, że ostatecznie może dzielić infrastrukturę oraz koszty z innymi użytkownikami Semi. Przedstawiciele koncernu odbyli szereg spotkań z reprezentantami Tesli, podczas których dyskutowano nad kwestią ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych.
Według zapowiedzi Muska, przeznaczone do Semi Megaładowarki będą w stanie uzupełnić akumulatory trakcyjne pojazdu w 30 minut. Urządzenia mają być zasilane energią słoneczną, a ich moc prawdopodobnie przekroczy poziom 1,5 megawata.
Dla porównania, Superładowarki, z których korzystają modele osobowe Tesli, dostarczają do 145 kW. Amerykańska firma dysponuje na świecie siecią ok. 8 500 urządzeń tego typu. Tempo rozbudowy punktów ładowania dla samochodów ciężarowych stoi pod znakiem zapytania. Tesla w dalszym ciągu wydaje olbrzymie ilości gotówki i ma problemy z osiągnięciem celów produkcyjnych wyznaczonych dla Modelu 3.
Rzeczniczka Tesli potwierdziła podjęcie współpracy z nabywcami Semi, jednak nie sprecyzowała planów firmy w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania dla elektrycznych ciężarówek.
reuters.com, materiały własne