Tesla Model Y została najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie we wrześniu 2024. Wygrywa nie tylko w kategorii aut elektrycznych, ale również w ogólnej klasyfikacji. Jak podaje portal Automotive News Europe, to duża zmiana dla Tesli. Dotychczas marka notowała bowiem spowolnienia sprzedaży w pierwszych miesiącach kwartałów. Teraz Model Y jest na dobrej drodze do tego, by wyprzedzić najbliższych rywali aż o 8000 egzemplarzy sprzedanych we wrześniu – i to pomimo delikatnego spadku sprzedaży w porównaniu z wrześniem 2023 roku. Jak podaje Dataforce, liczba sprzedanych Modeli Y wyniosła we wrześniu 28 680, co stanowi spadek o 3,6% w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku.
Zacięta walka o srebro
Kolejne miejsca w statystykach zajmują modele spalinowe – wyścig o srebrny medal jest wyjątkowo zacięty. Poprzedni lider, czyli Dacia Sandero, spadła na nieco dalsze, czwarte miejsce, a o pozycję numer dwa „biją się” Volkswagen Tiguan (jak widać, debiut nowej generacji pozwolił na sprzedażowe odbicie) z Renault Clio. We wrześniu Europejczycy wybrali 20 763 sztuk SUV-a VW i 20 306 egzemplarzy małego Renault, różnica jest więc rzeczywiście niewielka.
Sprzedaż EV w Europie wzrasta
Sytuacja rynku aut elektrycznych na Starym Kontynencie się poprawia. We wrześniu – jak podaje Dataforce – największymi wygranymi byli Tesla, Skoda i Volvo. Gorzej prezentuje się sytuacja Mercedesa i Forda. Skoda sprzedała w zeszłym miesiącu w Europie 67 550 aut, co stanowiło wzrost o 11 000 (czyli 20%) w stosunku do wyniku z sierpnia. Zajęła więc trzecie miejsce w klasyfikacji producentów. Dla porównania, we wrześniu 2023 r. plasowała się na pozycji ósmej.
Bardzo duży udział w tym rezultacie miała rosnąca sprzedaż modelu elektrycznego Enyaq iV. W stosunku do wyników z sierpnia tego roku, wrześniowy rezultat tego SUV-a polepszył się aż o 50%, do 9237 aut. Dzięki temu, we wrześniu Skoda Enyaq iV stała się trzecim najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym w Europie – po Tesli Model Y i Modelu 3.
Jak radzi sobie Tesla? Całkowity wynik tej marki we wrześniu wyniósł 43 618 aut. Wzrost miesiąc do miesiąca to aż 26%. Co ciekawe, świetny wynik Modelu Y nie był jedynym czynnikiem, który sprawił, że amerykański producent zajął w zeszłym miesiącu 12 miejsce w europejskiej klasyfikacji producentów (to skok o 4 miejsca w porównaniu z wrześniem 2023 r.). Istotny był wzrost sprzedaży Modelu 3… aż o 258%.
Volvo (miejsce 15. we wrześniowej klasyfikacji producentów, rok temu – miejsce 19.) zanotowało skok o 24%, do 29 636 sprzedanych aut. Główne zasługi można tu przypisać elektrycznemu EX30.
Całkowita sprzedaż aut EV w Europie we wrześniu 2024 wyniosła 211 647 aut. To wzrost w stosunku do września 2023 o 13%. Pesymistyczne prognozy oparte głównie na obserwacji rynku niemieckiego nie muszą więc wcale być celne.
MA