- Tesla Model Y Standard kosztuje w Polsce od 184 990 zł (35 000 zł taniej od wersji Premium) dzięki przeniesieniu produkcji z Chin do niemieckiej fabryki w Berlinie.
- Tańsza wersja ma napęd tylko na tył, zasięg 534 km, tkaninowe fotele i brak panoramicznego dachu, ale zachowuje kluczowe funkcje jak 15-calowy ekran i Autopilot.
- Wprowadzenie tańszej wersji ma pomóc Tesli utrzymać pozycję lidera sprzedaży elektryków w Europie w obliczu rosnącej konkurencji ze strony Volkswagena i chińskich marek.
Tesla Model Y Standard, czyli podstawowa odmiana najlepiej sprzedającego się auta elektrycznego w Europie, trafi do klientów już w listopadzie i grudniu. Samochód kosztuje w Niemczech – czyli w kraju swojej produkcji – od 39 990 euro, co po obecnym kursie daje ok. 175 000 zł. W Polsce ceny są nieco wyższe: Tesla Model Y Standard kosztuje od 184 990 zł. To wciąż znacznie mniej niż w przypadku ceny odmiany z bogatszym wyposażeniem (od 219 990 zł).
Produkcja w Gigafactory Berlin-Brandenburg
Uruchomienie produkcji w niemieckiej fabryce ma kluczowe znaczenie dla strategii Tesli w Europie. Do tej pory Model Y w podstawowej wersji był sprowadzany z Chin, co zwiększało koszty logistyczne i wydłużało czas dostaw. Teraz montaż w Grünheide pozwoli skrócić łańcuch dostaw i utrzymać ceny na konkurencyjnym poziomie.
Gigafactory Berlin-Brandenburg ma obecnie zdolność produkcyjną przekraczającą 375 tysięcy aut rocznie, a nowa wersja Standard ma stanowić znaczącą część tej produkcji. Sam zakład wykorzystuje energię odnawialną, a Tesla chwali się, że linia montażowa Modelu Y jest jedną z najbardziej zautomatyzowanych w branży.

Co się zmieniło w tańszej wersji?
Aby osiągnąć atrakcyjną cenę, Tesla wprowadziła szereg uproszczeń. Tesla Model Y Standard ma napęd na tył i oferuje zasięg 534 km według WLTP, czyli nieco mniej niż wersje Premium (580–622 km). Przyspieszenie 0–100 km/h zajmuje 7,2 sekundy, a prędkość maksymalna pozostaje taka sama jak w droższych odmianach – 201 km/h.
Z zewnątrz widać kilka subtelnych różnic. Zrezygnowano z listwy świetlnej między reflektorami, a tylne światła połączono czarnym panelem zamiast świecącej belki. Standardowe felgi mają 18 cali, a dostępne kolory lakieru ograniczono do trzech: białego, czarnego i szarego (dwa ostatnie wymagają dopłaty).

W kabinie zastosowano prostsze materiały i mniej elektroniki. Fotele pokryte są tkaniną, a nie ekoskórą; podgrzewanie dostępne jest tylko z przodu. Zrezygnowano też z ekranu dotykowego dla pasażerów tylnej kanapy, z podgrzewania tylnych siedzeń i z ambientowego oświetlenia wnętrza. Kierownica regulowana jest ręcznie, a system audio ma mniej głośników. W standardzie nie ma panoramicznego dachu – zamiast tego pojawił się pełny dach z nieprzezroczystego panelu, co obniża koszty produkcji.
Co pozostaje bez zmian
Pomimo uproszczeń, Tesla Model Y Standard zachowuje kluczowe cechy, które zapewniły mu sukces rynkowy. Auto nadal oferuje przestronne wnętrze, duży centralny ekran 15 cali z systemem infotainment, aktualizacje over-the-air, a także pakiet zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę (m.in. Autopilot i aktywny tempomat).

Model Y – filar europejskiej oferty Tesli
Tesla Model Y pozostaje najważniejszym samochodem Tesli na rynku europejskim. Od momentu uruchomienia produkcji w Niemczech w 2022 roku model ten nieprzerwanie plasuje się na szczycie list sprzedaży elektryków – w 2024 roku był najczęściej rejestrowanym autem elektrycznym w Europie.
Wprowadzenie wersji Standard ma umocnić tę pozycję, przyciągając nowych klientów, dla których wcześniejsze ceny stanowiły barierę. Jednocześnie lokalna produkcja w Brandenburgii ma pomóc Tesli konkurować z rywalami, którzy potrafią być coraz tańsi – takimi, jak obniżający swoje ceny Volkswagen, a także Kia EV4 i EV6 czy coraz liczniejsze marki chińskie, z BYD na czele.
PMA

