W pierwszym półroczu niepewność wśród nabywców charakteryzował rynek nowych samochodów.
– Rok 2023 zaczął się od tąpnięcia. Prawie nie sprzedawano nowych samochodów i niemal tylko nowe samochody, które już dotarły do kraju, zostały zarejestrowane. W lutym sytuacja nie różniła się zbytnio, a w trzech z pierwszych sześciu miesięcy roku liczba rejestracji była o 15 procent niższa niż w ubiegłym roku, podczas gdy wskaźnik rejestracji wzrósł w maju i czerwcu. Po pierwszym półroczu zarejestrowano 66 549 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,9 procent mniej nowych samochodów osobowych niż w tym samym czasie ubiegłego roku – powiedział dyrektor Øyvind Solberg Thorsen z Norweskiej Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV).
Norweska elektryczna norma
W czerwcu zarejestrowano i dostarczono 15 566 nowych samochodów osobowych. To wzrost o 4,5 proc. w stosunku do czerwca 2022 r. Nowe elektryczne samochody osobowe stanowią 83,1 procent – poziom, co wydaje się być normą w Norwegii.
– Jesteśmy na drodze, aby przejść do stu procent, co jest celem politycznym w 2025 r. Obecnie mamy stabilny udział ponad 8 na 10 nowych samochodów osobowych to samochody elektryczne. Czerwiec pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze. Jest jednak jeszcze za wcześnie, aby stwierdzić, czy osiągnie cel na 2025 r. – dodał Thorsen.
W momencie stabilizacji rynku w Norwegii wielu dealerów samochodowych może kusić nabywców gotowymi do odebrania autami i świetną ofertą. Prawdopodobnie to przyczyniło się to do wzrostu rejestracje w czerwcu.
Skrócony czas oczekiwania
– Tesla zdominowała sprzedaż samochodów w pierwszej połowie roku. Do tej pory w tym roku odpowiada ona za jedną czwartą wszystkich rejestracji nowych samochodów. Jednak widać, że wiele innych marek samochodowych ma auta przygotowane w magazynach w Norwegii, a czas oczekiwania na nowy samochód został znacznie skrócony w porównaniu z tym, co było sześć miesięcy temu – podkreślił Thorsen.
Lista najlepiej sprzedających się nowych samochodów osobowych jest zdominowana przez znane marki samochodów, które od dawna mają solidny rynek w Norwegii.
Pierwsze 6 miesięcy należało do Tesli (16 850 sztuk), na drugim miejscu uplasował się Volkswagen (8 640 sztuk), a podiom zamyka Toyota (7 927sztuk). Jeśli natomiast brać pod uwagę tylko czerwiec to tu zwycięzcą także jest Tesla Model Y (3 127 sztuk) przed Volkswagenem ID.4 (1 176 sztuk) a trzecie miejsce zajęła Skoda Enyaq (759 sztuk).
Konkurencja cenowa
– W ciągu tych sześciu miesięcy wprowadzono podatek VAT na samochody elektryczne o wartości ponad pół miliona koron, podatek „od wagi samochodów elektrycznych”, nastąpił też gwałtowny wzrost podatków od wszystkich innych samochodów osobowych. Ponadto widzimy ogólny wzrost cen wielu modeli samochodów. Ale teraz wróciliśmy do momentu, w którym coraz więcej dealerów samochodowych ma samochody w magazynie i widzimy, że konkurencja cenowa się nasiliła. Niebawem przekonamy się jak to wpłynie na nowe rejestracje – zauważył Solberg Thorsen.
Elektryczne samochody dostawcze w górę
W pierwszym półroczu po raz pierwszy zarejestrowano 13 280 nowych samochodów dostawczych, czyli o 0,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spośród nich 4 428 było elektrycznych, co stanowi wzrost o 69,1 procent. Udział nowych elektrycznych samochodów dostawczych wynosi obecnie 33,3 proc. Nadal dominują nowe samochody dostawcze z silnikiem wysokoprężnym, z udziałem na poziomie 63,8 procent.