Nigdy wcześniej seryjnie produkowany samochód elektryczny nie pokonał szybciej okrążenia na torze Nürburgring Nordschleife. Taycan Turbo S zrobił to w zaledwie 7 minut i 33 sekundy. Sportowy sedan był wyposażony w nowy zestaw wyczynowy oraz Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) i poza wymaganą klatką bezpieczeństwa i fotelami wyścigowymi był całkowicie standardowym samochodem produkcyjnym. Ważył tyle samo, co samochód produkowany seryjnie. Na torze o długości 20,8 km w niemieckim regionie Eifel nowy rekord został zweryfikowany przez notariusza, a TÜV Rheinland potwierdziło, że rekordowy samochód jest standardowym modelem produkcyjnym.
Zwinny i precyzyjny
Zestaw wyczynowy obejmuje 21-calowe koła o designie RS-Spyder z homologowanymi na drogach, sportowymi oponami Pirelli P Zero Corsa, które są już dostępne dla modelu Taycan. Mieszanka ich opon jest podobna do tej stosowanej w oponach wyścigowych. Kolejnym elementem zestawu wyczynowego jest aktualizacja oprogramowania systemu Porsche 4D Chassis Control, tak aby działał on w harmonii ze sportowymi oponami. System analizuje i synchronizuje wszystkie systemy podwozia modelu Taycan w czasie rzeczywistym.
– W przeszłości tylko rasowe samochody supersportowe wchodziły w zakres 7:33. Z nowym zestawem wydajnościowym mogłem naciskać jeszcze mocniej, a samochód był do tego jeszcze bardziej precyzyjny i zwinny – powiedział Lars Kern, kierowca rozwojowy Porsche.
Wyczynowy zestaw za 60 tys. zł
Zestaw wyczynowy jest oferowany za pośrednictwem Porsche Tequipment. Jest on obecnie dostępny tylko w Niemczech i tylko dla sportowego sedana Taycan Turbo S z roku modelowego 2023. Produkcja tych samochodów rozpoczęła się pod koniec lipca 2022 roku, natomiast sam performance kit ma być dostępny od końca roku. Plan zakłada, że retrofit zostanie przeprowadzony po wstępnej dostawie, w warsztatach Porsche w Zuffenhausen. Transport do i z fabryki jest wliczony w cenę, podobnie jak indywidualna homologacja pojazdu i rejestracja Taycana. Zestaw wyczynowy wyceniono na 13 377,32 euro z 19-procentowym podatkiem VAT. Gwarancja producenta na Taycana pozostaje bez zmian.
Sportowe opony są przeznaczone przede wszystkim do jazdy po torze. Nabywcy mogą więc w każdej chwili zmienić je z powrotem na standardowe opony drogowe. Nie jest przy tym konieczne przywracanie oryginalnego oprogramowania podwozia.
Sportowe geny
– Cieszymy się, że rekord Nürburgringu dla samochodów elektrycznych wraca w ręce Porsche. Ten czas okrążenia nie tylko pokazuje, jak wielki potencjał tkwi w naszym nowym zestawie wyczynowym, ale także po raz kolejny potwierdza sportowe geny Taycana – powiedział Kevin Giek, wiceprezes ds. linii modelowej Taycan. Znaczna moc Turbo S, wynosząca aż 460 kW (625 KM), była kluczowym czynnikiem sukcesu. Z aktywnym Launch Control samochód osiąga maksymalnie 560 kW (761 KM) z postoju.
Źródło: na podstawie Porsche