A jednak sukces
Trzeba przyznać – koncern Volkswagena miał „nosa”. Gdy ogłoszono, że słowo Cupra nie będzie już oznaczać usportowionych odmian Seata, a stanie się nazwą odrębnej marki, wielu nie wierzyło w sukces. Twierdzono, że Cupra się nie przebije i nie zawalczy z utytułowanymi firmami. Prawda okazała się zupełnie inna. Połączenie atrakcyjnej stylistyki, sportowego sznytu (i to pomimo że niektóre Cupry mają zaledwie 150 KM) i dobrych cen sprawiło, że tymi samochodami zaczęli interesować się nawet klienci marek premium. Formentor jest dziś naprawdę częstym widokiem na ulicach. Elektryczna Cupra, czyli model Born „spokrewniony” z Volkswagenem ID.3 jest rzadszym widokiem.
Nowy rozdział
Cupra otwiera jednak teraz nowy rozdział w swojej elektrycznej historii, prezentując model Tavascan. To mierzący 4,64 m SUV, swoimi wymiarami pukający już do segmentu D. Powstał na platformie MEB i – co nietypowe dla Cupry i dla grupy VAG w ogóle – powstaje w Chinach. Wśród jego rywali można wymienić takie samochody, jak Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E czy Audi Q4 e-tron (a także być może nawet Q6 e-tron).
Dwa warianty do wyboru
Ile kosztuje Tavascan? Importer opublikował właśnie polskie ceny tego auta. Klienci mają do wyboru dwa warianty mocy. Słabszy ma 286 KM (moment obrotowy: 545 Nm), a nowy silnik APP550 napędza w nim tylko tylną oś. Kosztuje od 238 800 zł. Z kolei 340-konna odmiana VZ (Veloz) AWD została wyceniona na 295 100 zł. Jej moment obrotowy to 679 Nm. Obydwie odmiany mają akumulator 82 (77) kWh, znany np. ze Skody Enyaq. Zasięg mocniejszej wersji to 521 km według WLTP, słabsza pokonuje 568 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje odpowiednio 6,8 i 5,5 s.
W wyposażeniu wersji bazowej Endurance znajdują się m.in. 19-calowe felgi, kamera cofania, aktywny tempomat i system dostępu bezkluczykowego, a także LED-owe reflektory. Wersja Adrenaline (droższa o 29 126 zł) ma 21-calowe felgi, kamery 360, wyświetlacz HUD, zawieszenie adaptacyjne, reflektory Matrix LED, szklany dach i system audio Sennheiser.
Ceny konkurencyjne
Ile kosztują rywale? Ford Mustang Mach-E jest wyceniony w promocji na 218 650 zł (cena regularna od 238 350 zł). Rozwija 269 KM i osiąga 100 km/h w 7,3 s. Tesla Model Y z silnikiem o mocy 299 KM jest wyceniona na 204 990 zł. Z kolei model „braterskiej” marki, czyli Audi Q4 e-tron rozwija również 286 KM i kosztuje od 248 800 zł. Do konkurentów hiszpańskiego SUV-a można zaliczyć jeszcze m.in. Nissana Ariyę czy Kię EV6.
Czy Tavascan namiesza na rynku? Stylistyka to jego mocna strona, a marka jest lubiana i cieszy się swoistym prestiżem, wciąż działa tu też kuszący efekt nowości pozwalający na wyróżnienie się w tłumie. To może być ważny gracz w wyścigu o nabywców, zwłaszcza że ceny są konkurencyjne, a parametry – całkiem zachęcające.
MA