Home Rynek Europa Tata z serią elektryków premium Avinya na platformie Jaguara

Rynek

Tata z serią elektryków premium Avinya na platformie Jaguara

Rynek

Tata z serią elektryków premium Avinya na platformie Jaguara

W ubiegłym roku Tata zaprezentował koncepcję Avinya, która wejdzie do produkcji seryjnej w 2025 roku
Fot. TM
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Tata Passenger Electric Mobility (TPEM) i Jaguar Land Rover (JLR), spółki zależne Tata Motors Limited (TML), podpisały umowę w myśl której, Tata wykorzysta platformę 800V EMA firmy JLR. Zostanie ona „użyczona” modelowi Avinya – który, jak się okazuje, nie pozostanie pojedynczym EV, ale stanie się serią pojazdów „Premium Pure Electric” i ma szansę na produkcję seryjną w 2025 roku. Gama może stanowić duże wyzwanie dla europejskich producentów, którzy są obecnie skupieni właśnie na segmencie premium. Elektryki będą zapewne konkurencyjne pod względem ceny, ponieważ montowane mają być w Indiach.

Wygląda na to, że Indie to kolejny kierunek – po Chinach – z którym Europa będzie się zmagać na płaszczyźnie emobilności. Zwłaszcza, że hinduski gigant Tata postanowił nijako wykorzystać model chiński i budować swoje pojazdy korzystając z know how europejskich koncernów. Hinduski gigant mający swoje aktywa także w branży samochodowej, będzie korzystać z 800-woltowej platformy JLR Electrified Modular Architecture (EMA) do swojej przyszłej serii samochodów elektrycznych Avinya. W ubiegłym roku Tata zaprezentował koncepcję Avinya, która wejdzie do produkcji seryjnej w 2025 roku. Przypuszczano, że Avinya będzie budowana na platformie Tata Pure EV. Po zawarciu umowy licencyjnej z JLR wszystko się zmieniło.

TPEM zdecydowało się wykorzystać technologię, którą rozwijamy zarówno pod względem architektury EMA, jak i naszych pakietów akumulatorów do produkcji własnej gamy pojazdów premium BEV w swojej fabryce w Indiach. Teraz będą produkować swoje pojazdy niejako „wykorzystując” naszą własność intelektualną – powiedział Adrian Mardell, dyrektor generalny JLR w rozmowie z British Autocar.

Według wcześniejszych informacji platforma EMA dla nowej generacji w pełni elektrycznych SUV-ów średniej wielkości firmy JLR, która zostanie uruchomiona od 2025 roku, wykorzystuje technologię 800-woltową.

Autocar informuje również, że baterie do platformy będą pochodzić z fabryki Tata w Bridgewater (Wielka Brytania), która rozpocznie produkcję w 2026 roku. Co więcej, w swoim komunikacie Tata podkreśla, że wprowadzi na rynek nie jeden model pod nazwą Avinya, ale całą serię pojazdów „Premium Pure Electric”.

Avinya oznacza „innowację” i reprezentuje naszą wizję nowego paradygmatu w zakresie mobilności osobistej. Zbudowana na architekturze, która jest wyposażona w najnowsze osiągnięcia w zakresie technologii, oprogramowania i sztucznej inteligencji, Avinya będzie prekursorem nowej światowej serii wysokiej klasy pojazdów elektrycznych, z globalnymi standardami w zakresie wydajności i zasięgu. Cieszymy się, że możemy współpracować na platformie EMA z JLR w celu realizacji tej wizji – dodał Anand Kulkarni, dyrektor ds. Produktów i dyrektor ds. programów HV, TPEM.

Na razie nie poinformowano, kiedy hinduskie elektryki premium miałby pojawić się na europejskim rynku.

Opracował: Rafał Wąsowicz

Źródło: electrive.com, autocar.co, Tata
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory