Wygląda na to, że Indie to kolejny kierunek – po Chinach – z którym Europa będzie się zmagać na płaszczyźnie emobilności. Zwłaszcza, że hinduski gigant Tata postanowił nijako wykorzystać model chiński i budować swoje pojazdy korzystając z know how europejskich koncernów. Hinduski gigant mający swoje aktywa także w branży samochodowej, będzie korzystać z 800-woltowej platformy JLR Electrified Modular Architecture (EMA) do swojej przyszłej serii samochodów elektrycznych Avinya. W ubiegłym roku Tata zaprezentował koncepcję Avinya, która wejdzie do produkcji seryjnej w 2025 roku. Przypuszczano, że Avinya będzie budowana na platformie Tata Pure EV. Po zawarciu umowy licencyjnej z JLR wszystko się zmieniło.
– TPEM zdecydowało się wykorzystać technologię, którą rozwijamy zarówno pod względem architektury EMA, jak i naszych pakietów akumulatorów do produkcji własnej gamy pojazdów premium BEV w swojej fabryce w Indiach. Teraz będą produkować swoje pojazdy niejako „wykorzystując” naszą własność intelektualną – powiedział Adrian Mardell, dyrektor generalny JLR w rozmowie z British Autocar.
Według wcześniejszych informacji platforma EMA dla nowej generacji w pełni elektrycznych SUV-ów średniej wielkości firmy JLR, która zostanie uruchomiona od 2025 roku, wykorzystuje technologię 800-woltową.
Autocar informuje również, że baterie do platformy będą pochodzić z fabryki Tata w Bridgewater (Wielka Brytania), która rozpocznie produkcję w 2026 roku. Co więcej, w swoim komunikacie Tata podkreśla, że wprowadzi na rynek nie jeden model pod nazwą Avinya, ale całą serię pojazdów „Premium Pure Electric”.
– Avinya oznacza “innowację” i reprezentuje naszą wizję nowego paradygmatu w zakresie mobilności osobistej. Zbudowana na architekturze, która jest wyposażona w najnowsze osiągnięcia w zakresie technologii, oprogramowania i sztucznej inteligencji, Avinya będzie prekursorem nowej światowej serii wysokiej klasy pojazdów elektrycznych, z globalnymi standardami w zakresie wydajności i zasięgu. Cieszymy się, że możemy współpracować na platformie EMA z JLR w celu realizacji tej wizji – dodał Anand Kulkarni, dyrektor ds. Produktów i dyrektor ds. programów HV, TPEM.
Na razie nie poinformowano, kiedy hinduskie elektryki premium miałby pojawić się na europejskim rynku.
Opracował: Rafał Wąsowicz