T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii

Idealny na długie dystanse

Pierwszy dzień testów obejmował trasę o długości 250 km, prowadzącą z Oulu do Rovaniemi. Warunki na drodze były wymagające – temperatura miejscami wynosząca -6 stopni Celsjusza, oblodzona nawierzchnia i śnieg wymusiły ostrożniejszą jazdę z prędkością od 80 do 90 km/h.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 2

Autokar rozpoczął trasę ze stanem naładowania baterii wynoszącym 95%. Po przejechaniu 250 km dotarł do Rovaniemi z poziomem 51%. Oznacza to, że zużycie energii wyniosło średnio 111 kWh/100 km. W takich warunkach, rzeczywisty zasięg pojazdu wyniósł imponujące 568 km. Wynik ten potwierdza, że Yutong T15E, mimo elektrycznego napędu zapewnia komfort podróży na długich dystansach w trudnych warunkach.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 3

Drugi dzień testów

Jeszcze bardziej wymagający test odbył się drugiego dnia! Trasa powrotna z Oulu do Helsinek. Autobus rozpoczął podróż z w pełni naładowaną baterią (100%) i pokonał całą trasę 610 km bez żadnego ładowania, docierając do celu z poziomem naładowania 2%. To bardzo imponujący wynik, który dowodzi doskonałej efektywności energetycznej tego pojazdu, nawet w trudnych zimowych warunkach.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 4

Technologiczne innowacje

Autobus wyposażony jest w nowoczesny akumulator LFP o ogromnej pojemności 630 kWh. Dużą ciekawostką są dwa porty ładowania CCS – z przodu po lewej stronie oraz z tyłu po prawej.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 5

Ładowanie może odbywać się z dwóch portów jednocześnie, co pozwala osiągnąć maksymalną moc ładowania 600 kW.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 6

Pojedyncze ładowanie daje możliwość osiągnięcia maksymalnie 300 kW. Korzystając tylko z jednego złącza ładowania, podczas testu krzywa ładowania wahała się od 235 do 255 kW.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 7

Z kolei podłączając dwie wtyczki ładowania „na raz”, udało się uzyskać wynik 377 kW. Nawet jeśli nie było to 600 kW, to mimo wszystko jest bardzo imponujący wynik!

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 8

Silnik o wysokiej sprawności

Pojazd napędzany jest silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, który osiąga szczytową sprawność na poziomie 97,5%. W połączeniu z inteligentnym zarządzaniem energią i systemem odzyskiwania energii podczas hamowania, silnik ten minimalizuje straty energii i maksymalizuje zasięg.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 9

Dynamiczne dostosowanie wysokości nadwozia

Wysokość nadwozia autobusu automatycznie dostosowuje się do prędkości jazdy – przy wyższych prędkościach pojazd obniża się, redukując opór powietrza i zmniejszając zużycie energii o 3%. Przy mniejszych prędkościach wysokość wraca do standardowego poziomu, zapewniając odpowiedni prześwit. W warunkach zimowych, kiedy droga jest oblodzona, można manualnie obniżyć część pojazdu znajdującą się nad osią napędową (wciskając odpowiedni przycisk). Ma to na celu zwiększenie docisku i poprawienie przyczepności w trudnych warunkach.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 10

Komfort i bezpieczeństwo pasażerów

Yutong T15E oferuje przestronne wnętrze z miejscami dla 61 pasażerów, ergonomiczne siedzenia i nowoczesny system klimatyzacji oparty na pompach ciepła i webasto. Dzięki temu podróż jest wygodna nawet w trudnych warunkach zimowych. Dodatkowo systemy wspomagania kierowcy, takie jak Buseye Pro, gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa, oferując funkcje takie jak ostrzeżenie przed kolizją i system kontroli pasa ruchu.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 11

Autobus zdobył uznanie również za swój elegancki design, który został nagrodzony w konkursie Busworld Design Award. Nowoczesne linie nadwozia i funkcjonalne rozwiązania, takie jak duży bagażnik o pojemności 8,5 m³, sprawiają, że Yutong T15E spełnia wymagania zarówno przewoźników, jak i pasażerów.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 12

Podsumowanie

Testy Yutong T15E dowiodły, że autokary elektryczne są w stanie sprostać wyzwaniom długodystansowych tras w bardzo trudnych, zimowych warunkach pogodowych. Zużycie energii na poziomie 111 kWh/100 km oraz rzeczywisty zasięg 550-610 km to wyniki, które stawiają ten model w czołówce rozwiązań dla przewoźników poszukujących ekologicznych i wydajnych pojazdów.

T15E, czyli jak elektryczny autokar poradził sobie w mroźnej Skandynawii - 13

Dzięki połączeniu nowoczesnych technologii, komfortu użytkowania i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, Yutong T15E wyznacza nowe standardy w transporcie i jest dowodem na to, że kolejny segment transportu jakim są autokary należy do elektromobilności.

Łukasz Lewandowski, EV Klub Polska

Fot. Autor

REKLAMA