Home Rynek Szybkie ładowanie i sprzedaż samochodów elektrycznych na fali

Kalifornia goni Niemcy i Chiny

Szybkie ładowanie i sprzedaż samochodów elektrycznych na fali

Kalifornia goni Niemcy i Chiny

Szybkie ładowanie i sprzedaż samochodów elektrycznych na fali

Kalifornia jest od lat ekonomiczną i technologiczną potęgą. Silna pozycja tego stanu w segmencie elektromobilności nie jest zaskoczeniem
Fot. Własne
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Jak rozsądnie prowadzony system wsparcia i dopłat może wpłynąć na transformację rynku samochodowego, pokazuje przykład Kalifornii. Stan, który jest amerykańskim liderem elektromobilności, nie tylko realizuje, ale wyprzedza plany dotyczące infrastruktury ładowania. Co więcej, obecnie, co czwarte auto sprzedane w tym stanie jest zeroemisyjne. Co też ciekawe, gdyby Kalifornia była krajem, pod względem sprzedaży pojazdów elektrycznych zajęliby czwarte miejsce za Chinami, Stanami Zjednoczonymi i Niemcami.

Gubernator Kalifornii Gavin Newsom ogłosił, że jego stan osiągnął swój cel, jakim jest zainstalowanie 10 000 szybkich ładowarek do pojazdów elektrycznych. Stało się to na ponad rok przed terminem, zaledwie tydzień po ogłoszeniu przez stan nowych celów. Gigantyczna kwota prawie 2 miliardów dolarów zostanie przeznaczona na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych.

W 2018 r. ówczesny Gubernator Jerry Brown w ramach rozporządzenia wykonawczego w sprawie pojazdów o zerowej emisji (ZEV) ustanowił cel dotyczący szybkich ładowarek. Od tego czasu liczba zainstalowanych szybkich ładowarek wzrosła prawie czterokrotnie, z 2657 do ponad 10 000 obecnie, – co daje łącznie ponad 93 000 publicznych i prywatnych ładowarek w Kalifornii.

Przyszłość to jednak szybkie ładowarki. Umożliwiają naładowanie pojazdu elektrycznego zasilanego wyłącznie akumulatorami do 80% pojemności w około 30 minut, w zależności od wielkości akumulatora pojazdu i poziomu mocy ładowarki.

Kalifornia nie tylko wyznacza wielkie cele – my je osiągamy. Po raz kolejny pokazujemy światu, jak wyglądają prawdziwe działania klimatyczne. Rozmieszczamy ładowarki pojazdów elektrycznych w społecznościach najbardziej dotkniętych zanieczyszczeniami oraz szybkie ładowarki wzdłuż niektórych z naszych najczęściej uczęszczanych autostrad. To jest przyszłość transportu – i to dzieje się teraz w całej Kalifornii – powiedział Gubernator Gavin Newsom.

W Kalifornii jeden na cztery nowe samochody sprzedane w ostatnim kwartale był pojazdem o zerowej emisji. Na początku tego roku stan przekroczył swój cel, jakim była sprzedaż 1,5 miliona pojazdów ZEV – również przed terminem.

Kalifornia niedawno otworzyła możliwość składania wniosków o dofinansowanie (pula wynosi 38 mln USD dolarów) w ramach zachęt kapitałowych w celu finansowania publicznie dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w społecznościach o niskich dochodach i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji w 28 hrabstwach.

Ponadto przyjęła ustawę, która przewiduje kontynuację finansowania przez kolejną dekadę trzech wiodących w stanie programów dotyczących czystych pojazdów i infrastruktury rozpoczętych w 2007 r. Ustawa – obecnie oczekująca na podpis gubernatora – przewidywałaby przeznaczyć blisko 2 miliardy dolarów na cały pojazd ZEV i infrastrukturę towarzyszącą do 2035 r.

Rekordy Kalifornii:

Od czasu wydania zarządzenia Gubernatora z 2020 r. – wprowadzenia zasady wymagającej, aby do 2035 r. cała sprzedaż nowych samochodów była zeroemisyjna, sprzedaż tych aut błyskawicznie wzrosła.

Najważniejsze dane Kalifornijskiej Komisji Energetycznej (CEC):

– 25,4 % wszystkich nowych samochodów sprzedanych w Kalifornii w II kwartale to pojazdy ZEV (zeroemisyjne).

–  125 939 – tyle pojazdów ZEV sprzedano w II kwartale 2023 r

– dotychczasowa sprzedaż –  1 623 211 pojazdów ZEV

Według raportu Veloz EV Market Report 34% nowych pojazdów ZEV sprzedawanych w USA jest sprzedawanych w Kalifornii

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory