– Aby przywrócić wzrosty sprzedaży, przy udziale samochodów elektrycznych oraz osiągnąć cele klimatyczne, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich regulacji – zaznaczył prezes ACEA i dyrektor generalny BMW, Oliver Zipse. Zaznaczył, ze najpilniejsze jest zapewnienie większej odporności europejskim łańcuchom dostaw. Ma w tym pomóc unijna ustawa o surowcach krytycznych, która zapewnia strategiczny dostęp do komponentów potrzebnych e-mobilności oraz przyspieszone wdrażanie infrastruktury ładowania.
– Ostatnie lata były naznaczone ważnymi wydarzeniami, takimi jak Brexit, pandemia koronawirusa, „wąskie gardła” w dostawach półprzewodników i wojna na Ukrainie, które miały wpływ na ceny i dostępność energii. Te zdarzania uwydatniają, jak szybko i jak nieprzewidywalnie zmienia się świat. Dotyczy to wielu spraw, także w kontekście geopolitycznym – gdzie istnieją bezpośrednie konsekwencje dla naszego globalnie połączonego przemysłu i jego łańcuchów wartości – kontynuował Zipse.
Inflacja i obawy przed recesją
Wpływ tych wyzwań znajduje odzwierciedlenie w ostatnich danych dotyczących sprzedaży samochodów w UE. Przez osiem miesięcy 2022 r. całkowity wolumen skurczył się o prawie 12%, osiągając około 6 milionów sprzedanych nowych samochodów. Do tej pory rynek był ograniczony jedynie po stronie podaży, ponieważ ciągłe niedobory komponentów ograniczały wielkość produkcji. Jednak w nadchodzących miesiącach popyt może również ucierpieć z powodu inflacji i obaw przed recesją.
Mając na uwadze wszystkie te czynniki, ACEA zrewidowała początkową prognozę, że rynek samochodowy UE powróci do wzrostu w 2022 r. Zamiast tego oczekuje się, że w tym roku rynek ponownie się skurczy, spadając o 1% (do 9,6 mln sztuk). W porównaniu z danymi sprzed pandemii z 2019 r. oznacza to spadek sprzedaży samochodów o 26% w ciągu zaledwie trzech lat.
Zielona transformacja wciąż z inwestycjami
Pomimo wszystkich problemów, presji ze strony inflacji i kosztów energii, przemysł motoryzacyjny nadal intensywnie inwestuje w badania i rozwój technologii napędzających zieloną i cyfrową transformację – wyjaśnił nowy dyrektor generalny ACEA, Sigrid de Vries.
– Tak ogromną zmianę może z powodzeniem przeprowadzić tylko branża, która pozostaje konkurencyjna w przyszłości. Jest jednak ona również silnie uzależniona od odpowiednich politycznych warunków ramowych – dodał de Vries.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że inwestycje sięgające 58,8 mld euro rocznie w badania i rozwój, plasują sektor motoryzacyjny jako największy wśród promujących innowacje w Europie, (odpowiadający za 32% łącznych wydatków UE).