Jednostka napędowa z większą mocą i elastycznością
Nowa jednostka napędowa Scanii została w pełni zintegrowana z platformą autobusów elektrycznych szwedzkiej marki. Oferuje cztery opcje mocy: 240 kW, 270 kW, 300 kW oraz 330 kW, co pozwala dostosować pojazd (układ napędowy – przyp. red.) do różnych warunków eksploatacji i zadań transportowych. Dodatkowo, klienci mogą wybierać między dwubiegową a czterobiegową skrzynią biegów, co przekłada się na lepszą efektywność energetyczną, płynne przyspieszenie oraz łatwiejsze poruszanie się w trudnych warunkach, takich jak wzniesienia czy ciężkie operacje transportowe – chwali się producent w komunikacie.
Większa pojemność baterii i szybsze ładowanie
Scania wprowadza również nową opcję pakietu baterii trakcyjnych o pojemności 312 kWh, co przekłada się – niejako automatycznie – na większy zasięg autobusów. Dodatkowo, firma oferuje drugi interfejs (złącze) ładowania z tyłu pojazdu, który umożliwia uzupełnianie energii z mocą do 325 kW i prądem do 500 A. Dla porównania, obecny interfejs z przodu autobusu oferuje moc ładowania 130 kW i prąd do 200 A. Dzięki tej zmianie znacząco skraca się czas ładowania, zwiększając dostępność pojazdu do operacji transportowych.

Kompleksowe rozwiązanie napędowe
Nowa jednostka napędowa to nie tylko silnik czy generator, ale kompaktowe urządzenie napędowe, składające się z silnika elektrycznego, falownika, skrzyni biegów i systemu olejowego. Silnik przekształca energię elektryczną zgromadzoną w baterii w energię mechaniczną, generując moment obrotowy. Falownik zamienia napięcie stałe z baterii na trójfazowy prąd przemienny, który zasila jednostkę napędową, umożliwiając precyzyjną kontrolę prędkości i momentu obrotowego. System olejowy z dwoma pompami zapewnia chłodzenie jednostki napędowej i smarowanie skrzyni biegów – opisuje schemat działania Scania.
Co ważne, nowy układ napędowy jest zgodna z najnowszymi przepisami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, co zapewnia dodatkową warstwę ochrony dla systemów elektrycznych pojazdu.
Skoncentrowani na potrzebach klientów i zrównoważonym rozwoju
– Wiemy, że operatorzy autobusów stoją przed wyzwaniem pogodzenia wymogów dotyczących emisji z konkretnymi potrzebami operacji elektrycznych. Moc, elastyczność, czas ładowania, efektywność energetyczna i zasięg to kluczowe czynniki – powiedziała Anna Ställberg, szefowa ds. rozwiązań miejskich w dziale transportu osób w Scania Group. – Nowa jednostka napędowa, opcje baterii i ładowania zostały opracowane z myślą o wyzwaniach naszych klientów i odpowiadają zarówno ich potrzebom, jak i naszym celom zrównoważonego rozwoju – dodała.
OW