Do tej pory projektanci wykorzystywali publicznie dostępne narzędzia sztucznej inteligencji do przetwarzania tekstu na obraz (Generative AI) na bardzo wczesnym etapie tworzenia nowych pojazdów. Dzięki nowemu oprogramowaniu Toyoty w procesach projektowych zostaną uwzględnione również wytyczne od inżynierów, takie jak optymalny opór powietrza, który przekłada się na zużycie paliwa czy wymiary płyty podłogowej, które mają bezpośredni wpływ na prowadzenie auta i jego bezpieczeństwo.
AI nie ze wszystkim sobie poradzi
– Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji często służą jako inspiracja dla projektantów, ale nie radzą sobie ze złożonymi kwestiami inżynieryjnymi i bezpieczeństwem, a to ma kluczowe znaczenie w procesie projektowania samochodu. Ta technologia pozwala wykorzystać najsilniejsze strony naszego zespołu inżynierów z nieprawdopodobnymi możliwościami sztucznej inteligencji – powiedział Avinash Balachandran, dyrektor działu Human Interactive Driving (HID) w TRI, którego zespół pracował nad tą technologią.
Jak podkreśla Toyota, zastosowanie nowego oprogramowania przez TRI pozwoliło ograniczyć liczbę iteracji potrzebnych do stworzenia designu zgodnego z wytycznymi inżynierów. Zespół naukowców z TRI w nowym algorytmie powiązał zasady teorii optymalizacji, szeroko stosowanej w inżynierii wspomaganej komputerowo, z generatywną sztuczną inteligencją opartą na przetwarzaniu tekstu na obraz. Dzięki temu projektant może napisać prompt, czyli precyzyjną komendę tekstową, by oprogramowanie do określonych cech pojazdu np. elegancki, nowoczesny, SUV dostosowało odpowiednie wskaźniki wydajności.
Aerodynamika na pierwszy ogień
Pierwsze testy nowej technologii skupiały się na oporze aerodynamicznym. Inżynierowie tworzyli wstępny szkic pojazdu w oparciu o dane od inżynierów takie jak wymiary płyty podłogowej czy oczekiwany współczynnik oporu powietrza, dostosowywali te założenia pod kątem kwestii bezpieczeństwa i ergonomii, a następnie prosili narzędzie Generative AI o stworzenie kilku wariantów designu.
– Zmniejszenie oporu powietrza ma kluczowe znaczenie dla poprawy aerodynamiki pojazdów elektrycznych i zwiększania ich zasięgu – powiedział Takero Kato, prezes nowego działu BEV Factory w Toyota Motor Corporation. Nowe narzędzie pozwoli przyspieszyć projektowanie samochodów elektrycznych kolejnej generacji.