Indyjski rynek
Oczekuje się, że rynek pojazdów elektrycznych w Indiach znacząco wzrośnie w najbliższych latach. W tym roku ma być wart około 24 miliardy dolarów, a do 2032 roku prognozowana wartość ma osiągnąć niemal 118 miliardów dolarów.
KIA zamierza skorzystać z tej transformacji. Po wprowadzeniu swojego pierwszego modelu (Seltos) w Indiach w 2019 roku, koreańska marka znalazła się już w gronie 10 największych producentów samochodów w regionie. Gigant motoryzacyjny rozszerzył swoją ofertę o kilka modeli, w tym o Sonet, Carnival, Caren oraz elektryczne SUV-y EV6 i EV9. Kolejnym jest Syros, który zadebiutował jako model globalny.
Co wiemy o Syros EV?
Firma określa tego kompaktowego SUV mianem „rewolucyjnego”, ale jest jeden problem – obecnie oferowany jest wyłącznie z dwoma opcjami silników spalinowych. To jednak wkrótce się zmieni. Według Autocar India, KIA planuje premierę modelu Syros EV w Indiach na początek 2025 roku.
Chociaż szczegóły techniczne nie zostały jeszcze potwierdzone, Syros EV będzie oparty na platformie K1, tej samej co Hyundai Inster EV. Elektryczny crossover Hyundaia oferuje dwie opcje akumulatorów – 42 kWh i 49 kWh, zapewniające zasięg od 300 km (186 mil) do 355 km (220 mil) według cyklu WLTP.
W Europie Hyundai Inster EV zaczyna się ceną od około 30 000 dolarów. W Korei, model znany jako Casper Electric, kosztuje od około 20 000 dolarów po uwzględnieniu ulg podatkowych.
Szacuje się, że nowy elektryczny SUV KII ma być wyceniony w przedziale od 15 do 20 lakh rupii indyjskich, czyli około 17 500–23 500 dolarów.
Pomimo różnic w układzie napędowym, elektryczna wersja ma zachować stylizację i wyposażenie modeli spalinowych. KIA oczekuje, że sprzeda między 50 000 a 60 000 modeli elektrycznych Carens i Syros EV do 2026 roku na indyjskim rynku – pisze portal electrek.co.
Nie jest tajemnicą, że w celu dywersyfikacji gamy modelowej oraz rosnącej konkurencji, firma wprowadza na rynek serię bardziej przystępnych cenowo modeli EV na całym świecie, takich jak EV3, EV4 i EV5, aby umocnić swoją pozycję w branży w czasie procesu „przechodzenia” na pojazdy elektryczne.
Konkurencja
Nowy koreański model będzie wkrótce rywalizował z innymi modelami bateryjnymi w segmencie niewielkich crossoverów.
Główni rywale w Azji to m.in.: wspomniany Hyundai Inster EV (z identyczną platformą i zbliżonymi parametrami technicznymi), Tata Nexon EV (popularny elektryk na rynku indyjskim, znany z konkurencyjnej ceny i przystępnego zasięgu), MG ZS EV (kolejny budżetowy elektryk), Mahindra XUV400 EV (lokalny rywal od indyjskiego producenta, zaprojektowany jako ekonomiczny model elektryczny) czy BYD Dolphin (chiński EV z atrakcyjną ceną i z przyzwoitymi parametrami układu napędowego).
OW