71 514 samochodów – oto wynik sprzedażowy firmy Volvo Cars w czerwcu 2024 roku. Sama liczba mówi niewiele – ale jeśli dodamy, że to wynik o 8% większy niż w analogicznym miesiącu zeszłego roku, widać, że Volvo idzie nieźle. Delikatnie mówiąc – od początku roku sprzedaż (388 073 aut) wzrosła o 14%.
Najważniejszym segmentem dla marki są samochody z wtyczką – czyli hybrydy plug-in i całkowicie elektryczne. Sprzedaż takich aut wzrosła rok do roku o 41%. W czerwcu wyniosła 34 382 sztuk.
Wolumen w połowie zelektryfikowany
Samochody z gniazdem do ładowania stanowiły prawie połowę całkowitego wolumenu marki. Dokładniej, to 48,1%. Jeśli chodzi o sprzedaż aut w pełni elektrycznych, w czerwcu prawie się podwoiła w stosunku do wyników sprzed roku (wzrost o 93% rok do roku). Ponad dwie trzecie wyniku modeli EV zostało wypracowane przez Volvo EX30.
– Dane dotyczące sprzedaży za czerwiec są dowodem na udane kroki, które podjęliśmy w kwestii naszego długoterminowego kierunku strategicznego – powiedział Björn Annwall, dyrektor handlowy i zastępca dyrektora generalnego Volvo Cars. – Jestem szczególnie zadowolony z utrzymujących się wysokich wyników sprzedaży EX30 – dodał.
Jeśli chodzi o hybrydy plug-in, ich sprzedaż wyniosła niemal 16 000 sztuk. Rok do roku także wzrosła, ale o 7%. Biorąc pod uwagę całkowitą sprzedaż Volvo z wtyczkami (czyli Recharge) w czerwcu 2024 na świecie, modele BEV miały 25,8% udziału w całym rynkowym wyniku marki.
Najlepszy kwartał w historii
Spójrzmy na cały drugi kwartał 2024 roku. Volvo sprzedało wtedy 98 673 modeli Recharge, w tym 52 589 w pełni elektrycznych. To najlepszy kwartał w historii firmy. Do tej pory w roku 2024 sprzedaż samochodów Volvo z wtyczką przekroczyła 173 000 (wzrost o 27% rok do roku), co stanowi 44,8% całkowitej sprzedaży marki. Sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych wyniosła 90 760 (wzrost o 53%). Wskazuje to na fakt, że proces przejścia na modele zelektryfikowane trwa – i nabiera tempa.
Jak statystyki wyglądają, jeśli chodzi o regiony świata? Większość (24 156 z 34 382 w czerwcu) modeli z wtyczką sprzedano w Europie. Aż dwie trzecie wszystkich nowych Volvo, które kupiono na Starym Kontynencie, to samochody z gniazdem do ładowania. Z kolei w Stanach Zjednoczonych sprzedaż takich modeli w czerwcu spadła o 13%. Odpowiadają za 35,6% całkowitego wyniku marki.
EX30 hitem
Tak dobre rezultaty Volvo są głównie zasługą sukcesu modelu EX30. W czerwcu odnotował kolejny rekord sprzedaży (11 513 egzemplarzy na całym świecie, 33 278 w drugim kwartale i już ponad 48 000 od startu sprzedaży).
Dostawy EX90 jeszcze się nie rozpoczęły, ale pierwszy egzemplarz zjechał już z taśmy produkcyjnej. Ale dobrze znane C40 Recharge (teraz znane jako EX40) także notuje duże sukcesy. W czerwcu sprzedano 1660 sztuk, co oznacza wzrost w stosunku do analogicznego miesiąca 2023 roku aż o 40%. O 23% spadła za to sprzedaż EX40. Co ciekawe, nieoferowany w Polsce van EM90 znalazł na świecie 107 nabywców. Wszystko wskazuje na to, że elektryczny kierunek, jaki obrało Volvo, ma sens.
MA