Elektryczne vany – rozważmy, czy to rozwiązanie jest zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne.
Elektryczne auta dostawcze przynoszą wiele korzyści. Po pierwsze, są bezemisyjne, co oznacza, że nie emitują szkodliwych gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń powietrza, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miastach. Po drugie, są znacznie cichsze od pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, co zmniejsza hałas w miastach i przyczynia się do poprawy komfortu życia mieszkańców. Po trzecie, elektryczne auta dostawcze są tańsze w eksploatacji niż pojazdy spalinowe, ponieważ koszty energii elektrycznej są niższe niż paliwa.
Jeśli często korzystasz z samochodu dostawczego do pokonywania tras, to być może przyszła pora, aby rozważyć przejście na jego elektryczną wersję. Tym bardziej, że badania rynkowe wykazują, że aż 70% użytkowników samochodów dostawczych pokonuje dziennie mniej niż 160 km. Wielu dostępnych obecnie na rynku elektrycznych vanów ma zasięg około 300 km, co jest wystarczające na wiele tras.
Elektryczne auta dostawcze – dostępne modele vanów
Aktualnie, w ofercie dostępnych jest już kilkanaście modeli samochodów dostawczych w różnych wersjach. Są to: Citroën ë-Jumpy, MAN eTGE, Mercedes-Benz eVito, Mercedes-Benz eSprinter, Nissan e-NV200, Opel Vivaro-e, Renault KANGOO Z.E., Renault MASTER Z.E., Volkswagen e-Crafter czy ID.Buzz. Parametry przykładowych modeli elektrycznych vanów:
- Citroën ë-Jumpy: Ten model oferuje różne warianty akumulatorów, co przekłada się na zróżnicowane zasięgi operacyjne. Dla przykładu, wersja z akumulatorem 50 kWh ma zasięg około 230 km, podczas gdy wersja z akumulatorem 75 kWh może przejechać około 330 km na jednym ładowaniu.
- Mercedes-Benz eVito: Ten elektryczny van oferuje ładowność na poziomie 1073 kg i ma pojemność ładunkową wynoszącą 6 m³. Zasięg auta to około 173 km, a ładowanie baterii do 80% zajmuje zaledwie 45 minut.
- Volkswagen e-Crafter: Ten model ma mocny silnik o mocy 100 kW i przestronną przestrzeń ładunkową wynoszącą 10,7 m³. Zasięg e-Craftera wynosi około 173 km na jednym ładowaniu.
Jednakże zasięg może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak warunki atmosferyczne, obciążenie ładunkiem i trasa. Dlatego nie można bezkrytycznie polegać na deklarowanych przez producentów zasięgach, zwłaszcza że często odnoszą się one do znormalizowanych testów drogowych NEDC (lub WLTP).
Należy również wziąć pod uwagę aspekt finansowy. Elektryczne samochody dostawcze są zazwyczaj droższe niż ich odpowiedniki spalinowe. Jednakże, przy korzystnych stawkach za prąd, koszty eksploatacji mogą okazać się niższe niż dla pojazdów z tradycyjnym silnikiem. Ostatecznie, opłaca się to zwłaszcza, gdy samochód jest eksploatowany na co dzień i pokonuje dużo kilometrów.
Kalkulator zakupu takiego pojazdu oraz kosztów ładowania dostępny na stronie kampanii elektromobilni.pl. Pozwala dokładnie oszacować koszty przejechania 100 km w zależności od typu ładowania i taryf dostępnych od operatorów energii. Na przykład, przy korzystaniu z ogólnodostępnej stacji ładowania, koszt przejechania 100 km elektrycznym vanem może być konkurencyjny w porównaniu do tradycyjnego pojazdu spalinowego.
Warto również zwrócić uwagę na dostępne dopłaty do zakupu firmowych samochodów elektrycznych, w ramach programu „Mój elektryk”, które mogą wynieść nawet 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem. To może pomóc zrekompensować wyższą cenę zakupu elektrycznego vana.
Podsumowując, elektryczne vany stają się coraz bardziej dostępne i atrakcyjne zarówno z ekologicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia. Przy odpowiednim wyborze modelu i korzystnych warunkach ładowania, mogą stanowić opłacalną alternatywę dla tradycyjnych samochodów dostawczych.