Samochody elektryczne zyskują popularność jako ekologiczne i oszczędne rozwiązanie transportowe. Jednak wielu mieszkańców bloków mieszkaniowych ma obawy dotyczące ładowania takiego pojazdu w swoim miejscu zamieszkania. Czy możliwe jest ładowanie samochodu elektrycznego w bloku? Jak to zrobić w praktyce? W tym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu i przedstawimy dostępne rozwiązania.
Ponad 40 proc. ludności Polski mieszka w blokach na osiedlach mieszkaniowych. W praktyce to kilkadziesiąt milionów osób, z których część to kierowcy, a w przyszłości także kierowcy samochodów zeroemisyjnych. O ile w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych – którzy posiadają instalacje fotowoltaiczne – ładowanie własnego samochodu nie stanowi wyzwania, tak w domostwach wielorodzinnych zarządzanych przez spółdzielnie – już tak. Niestety, bariery związane z ładowaniem samochodu elektrycznego w budynkach wielorodzinnych mogą stanowić na tyle skuteczne wyzwanie, że w wielu przypadkach odstraszają potencjalnych nabywców pojazdów bateryjnych. Podobnie, jak w przypadku innych barier, także i te można pokonać – istnieje kilka opcji ładowania EV (z ang. electric vehicle) dla mieszkańców bloków, którzy chcą korzystać z takich samochodów.
Samochód elektryczny w bloku – przepisy
Dzięki Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku, zwiększyła się liczba publicznie dostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Dodatkowe przepisy autorstwa Ministerstwa Klimatu mają na celu zwiększenie liczby punktów ładowania dla właścicieli samochodów elektrycznych – minimalna moc przyłączeniowa dla budynków użyteczności publicznej ma wynosić 20 proc. wszystkich miejsc postojowych przeliczonych na 3,7 kW. Dla budynków mieszkalnych minimalna moc przyłączeniowa ma wynosić aż 50 proc. miejsc parkingowych przeliczonych na 3,7 kW. Parlament Europejski idzie jeszcze dalej, postulując od 2025 roku obowiązkową infrastrukturę ładowania dla nowych lub gruntownie modernizowanych budynków mieszkalnych posiadających więcej niż 10 miejsc parkingowych.
Niemniej, do czasu pełnej implementacji tych przepisów, mieszkańcy bloków muszą radzić sobie samodzielnie z ograniczonymi możliwościami ładowania samochodów elektrycznych. Jakie opcje mają zatem do wyboru?
Ładowanie auta elektrycznego w bloku – praktyka
Użytkownicy tzw. elektryków są w najlepszej sytuacji, jeśli posiadają własny garaż lub parking podziemny. W tego rodzaju obiektach zazwyczaj znajdują się standardowe gniazdka o napięciu 230V, które teoretycznie umożliwiają ładowanie. Jednak w praktyce pojawia się problem związany z opłatami za taki duży pobór prądu. Jeśli energia elektryczna jest odbierana z sieci regularnie z części wspólnej budynku, to konieczne jest uzgodnienie tego z zarządcą i rozliczenie z nim.
Co więcej, większość mieszkańców bloków nie ma możliwości korzystania z garaży podziemnych, dlatego ich samochody elektryczne są pozostawiane na osiedlowych parkingach. Niektórzy z nich próbują ładować swoje auta, często w niewygodny sposób, za pomocą przedłużacza, który jest podłączany w mieszkaniu i przeciągany do samochodu.
Samochód elektryczny w bloku – inne opcje
Jednak wielu zarządców nieruchomości zdaje sobie sprawę z rosnącego zapotrzebowania na ładowanie samochodów elektrycznych i podejmuje kroki w celu zapewnienia odpowiedniej infrastruktury. Jeśli w Twoim bloku nie ma jeszcze stacji ładowania, warto zgłosić tę potrzebę do administracji nieruchomości. Instalacja stacji ładowania na parkingu bloku umożliwi wygodne ładowanie samochodu elektrycznego bez konieczności szukania publicznych stacji ładowania.
Kolejną opcją jest skorzystanie z publicznej stacji ładowania w pobliżu miejsca zamieszkania, tym bardziej, że coraz więcej miast i gmin inwestuje w rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Jeśli w Twojej okolicy znajduje się publiczna stacja ładowania w dogodnej odległości od Twojego bloku, warto z niej skorzystać. Choć to może wymagać pewnej organizacji i planowania, umożliwia to ładowanie samochodu elektrycznego bez konieczności instalowania stacji ładowania na terenie bloku czy osiedla. Oczywiście w ten sposób koszt ładowania samochodu będzie droższy niż za pomocą domowej instalacji.
Czy samochód elektryczny można ładować w garażu?
Odpowiedź brzmi tak. Jeśli masz dostęp do garażu przy bloku, możesz zainstalować dedykowaną stację ładowania wewnątrz garażu. Wymaga to jednak odpowiedniego przygotowania i ewentualnego zgłoszenia instalacji do właściwych organów. Korzystanie z ładowarki w garażu zapewnia wygodę i bezpieczeństwo ładowania samochodu elektrycznego na własnym terenie.
Samochód elektryczny w bloku – własna ładowarka
Najlepszym – z punktu widzenia kosztów i komfortu eksploatacji pojazdu elektrycznego – jest zainstalowanie własnej stacji ładowania na terenie budynku, tzw. wallboxa (z mocą nawet do 22kW). W tym celu niezbędne jest uzyskanie zgody wspólnoty mieszkaniowej oraz zarządcy budynku. Kolejnym krokiem jest złożenie odpowiedniego wniosku do właściwego organu administracyjnego oraz zobowiązanie do pokrycia wszelkich kosztów wynikających z budowy stacji ładowania.
Istotnym elementem procesu instalacji własnej ładowarki jest także wyliczenie mocy wewnętrznej linii zasilającej tak, aby uwzględniała ona zwiększony pobór prądu. Jeśli przydział jest niewystarczający, konieczne jest wystąpienie do dostawcy energii elektrycznej w celu zwiększenia mocy przyłączeniowej, co oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami. Szacuje się, że łączny koszt postawienia własnej stacji ładowania, wliczając m.in. doprowadzenie kabli do ładowarki, instalację licznika i podłączenie do rozdzielni, wyniesie ok. 2 000 – 3000 zł.
Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku – wnioski
Warto zauważyć, że ładowanie samochodu elektrycznego w bloku ma swoje korzyści. Po pierwsze, jest to wygodne rozwiązanie, które pozwala na ładowanie pojazdu w dogodnym miejscu. Nie ma konieczności szukania publicznych stacji ładowania, co oszczędza czas i zapewnia większą elastyczność Po drugie, korzystanie z samochodu elektrycznego w bloku to oszczędność finansowa. Koszty eksploatacji samochodu elektrycznego są zwykle niższe niż samochodu spalinowego, a dodatkowo istnieją programy dotacyjne i ulgi podatkowe, które mogą pomóc w zakupie i instalacji stacji ładowania.
Faktem jest, że ładowanie samochodu elektrycznego w bloku bądź garażu podziemnym jest możliwe i coraz bardziej dostępne. Istnieje kilka rozwiązań, które można dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości.