28 marca 2023 roku Rada Unii Europejskiej podjęła kluczową decyzję, zatwierdzając rozporządzenie, które wytycza nowe ścieżki dla przemysłu motoryzacyjnego. Co to oznacza dla samochodów spalinowych po 2035 roku? W poniższym tekście odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Rozporządzenie a auta spalinowe: kulisy decyzji
Początkowo decyzja o wprowadzeniu regulacji dotyczących emisji CO2 miała być podjęta między lutym a marcem 2023 roku. Jednak, Niemcy w ostatniej chwili zawetowały pierwotną wersję, domagając się prawa do sprzedaży samochodów spalinowych z możliwością korzystania z e-paliwa. Ostateczne rozporządzenie, uchwalone 28 marca 2023 roku w Brukseli, nie wprowadziło całkowitego zakazu produkcji samochodów spalinowych. Niemal wszystkie kraje zaakceptowały nowe regulacje, choć Polska była przeciwna, a Włochy, Bułgaria i Rumunia wstrzymały się od głosu.
Auta spalinowe po 2030 roku: ograniczenia i wyzwania
Nowe unijne przepisy zakładają stopniowe ograniczanie emisyjnych z pojazdów do 2030 roku. Producentom narzucono obowiązek zmniejszenia emisji CO2 o 55% dla samochodów osobowych i 50% dla vanów. W praktyce oznacza to równoległą produkcję pojazdów z tradycyjnymi silnikami benzynowymi i diesla, obok tych napędzanych wodorem, prądem czy paliwem syntetycznym.
Zakaz rejestracji aut spalinowych po 2035 roku?
Wielu zastanawia się, czy po 2035 roku w ogóle możliwa będzie rejestracja nowych pojazdów spalinowych. Odpowiedź brzmi, że choć nowe przepisy nie zakazują sprzedaży nowych aut spalinowych, to producenci będą zobowiązani dostosować się do produkcji pojazdów na tzw. e-paliwo. Samochody bezemisyjne będą miały podobne silniki jak dotychczas, ale zabezpieczenia uniemożliwią korzystanie z tradycyjnych paliw. Dokładne rozwiązania w tym obszarze są nadal opracowywane przez Komisję Europejską.
Czy samochody spalinowe znikną po 2035 roku?
Chociaż rozporządzenie Rady Unii Europejskiej z 28 marca 2023 roku nie wprowadza całkowitego zakazu produkcji samochodów spalinowych, to po 2035 roku produkcja będzie skupiona na autach elektrycznych, wodorowych i tych z silnikami spalinowymi, ale zasilanymi e-paliwem.
Auta spalinowe do 2035 roku – co z ich przyszłością?
Właściciele obecnych samochodów spalinowych zastanawiają się, co z ich pojazdami po 2035 roku. Rejestracja pojazdów z konwencjonalnym napędem będzie cały czas możliwa, nawet po tej dacie. Zakaz ma dotyczyć rejestracji nowo wyprodukowanych pojazdów i nie dotyczy pojazdów z rynku wtórnego. Po 2035 roku przewiduje się dalsze, swobodne użytkowanie pojazdów z konwencjonalnym napędem, aż do momentu ich wyrejestrowania bądź złomowania.
E-paliwo: niemiecki pomysł na przyszłość motoryzacji
Niemcy zainicjowały nowy trend, proponując samochody spalinowe na tzw. e-paliwo. To ekologiczne paliwo pozyskiwane (i przetwarzana w procesie chemicznym) np. z dwutlenku węgla z atmosfery. Chociaż jego produkcja jest obecnie ograniczona, głównie do produkcji laboratoryjnej, to spodziewany jest wzrost produkcji i spadek cen (za litr) wraz ze zwiększającym się popytem. M.in. Politechnika Warszawska prowadzi badania nad e-paliwem.
Zakaz sprzedaży aut spalinowych: Polska wątpi
Wielu polskich kierowców sceptycznie podchodzi do nowych zasad dotyczących aut ekologicznych. Ograniczona dostępność e-paliwa oraz wysokie ceny budzą wątpliwości, szczególnie wśród kierowców. Jednak zgodnie z przewidywaniami, z czasem produkcja paliw ekologicznych wzrośnie, a ceny powinny spaść.
Auta elektryczne vs. spalinowe – kierunek przyszłości
Auta na prąd stają się coraz bardziej konkurencyjne cenowo, zwłaszcza w perspektywie 2035 roku. Prostota ich konstrukcji sprawia, że są łatwiejsze w utrzymaniu, nie wymagają wymiany elementów eksploatacyjnych, np. oleju czy rozrządu. Wraz ze wzrostem popularności aut elektrycznych, rozbudowa sieci ładowania stanie się bardziej dostępna, eliminując obecne ograniczenia infrastrukturalne.
Auta wodorowe a przyszłość motoryzacji
Auta wodorowe wykorzystujące ogniwa paliwowe do napędu (na skutek reakcji wodoru z tlenem w ogniwie powstają prąd), stanowią alternatywę dla elektrycznych pojazdów bateryjnych. Problemem pozostaje ograniczona liczba stacji tankowania paliwa (wodoru) – obecnie jedna taka stacja funkcjonuje w Polsce, wysokie koszty produkcji wodoru, znaczne koszty budowy stacji tankowania (taka stacja jest 3 razy droższe od konwencjonalnej) oraz fakt, że obecnie wodór produkowany jest na bazie paliw kopalnych.
Przegląd przepisów dotyczących aut spalinowych do 2035 roku
Unia Europejska zobowiązała się do przedstawienia w 2026 roku raportu dotyczącego wprowadzonych przepisów. Ocena ma obejmować rynek samochodów bezemisyjnych, ich cenę i koszty utrzymania, sprawdzając, czy staną się bezpieczną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów.
Koniec aut spalinowych?
Podsumowując, rozporządzenie Unii Europejskiej z 28 marca 2023 roku wyznacza nowe kierunki dla przemysłu motoryzacyjnego. Choć nie wprowadza całkowitego zakazu rejestracji dla aut spalinowych, to po 2035 roku ich produkcja skoncentruje się na pojazdach elektrycznych, wodorowych i być może spalinowych zasilanych e-paliwem. Ten trend będzie także następstwem coraz ostrzejszych norm emisji zanieczyszczeń z pojazdów tzw. normy Euro. Póki co właściciele obecnych pojazdów spalinowych mogą jeździć nimi do czasu ich wyrejestrowania, zbycia bądź zezłomowania. Jedno jest pewne, z każdym rokiem rynek aut bezemisyjnych zyskuje na popularności. W roku 2023 sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczyła 14 milionów. To wzrost o 35% w stosunku do roku ubiegłego.