Sceptycy obawiają się, że samochody elektryczne są niewystarczająco trwałe i że ich baterie muszą być wymieniane co kilka lat. Jednak rzeczywistość jest znacznie bardziej obiecująca niż sugerują przeciwnicy elektromobilności.
Obecnie praktycznie wszystkie samochody elektryczne wyposażone są w ogniwa litowo-jonowe, znane i rozwijane od dziesięcioleci. Standardem jest przyjęcie, że akumulator samochodu elektrycznego powinien wytrzymać od 900 do 1000 cykli ładowania przy utrzymaniu co najmniej 80% pojemności po 1000 cyklach. To oznacza, że można oczekiwać, iż bateria samochodu elektrycznego będzie działać bez problemów przez 240 000 do 300 000 kilometrów. Warto zaznaczyć, że cykl ładowania nie jest równoznaczny z jednorazowym podłączeniem samochodu do ładowarki, ale oznacza pełne rozładowanie i naładowanie akumulatora.
Oznacza to, że samochód elektryczny może przejechać imponujący dystans przed koniecznością wymiany baterii. Nawiasem mówiąc, nawet po tym punkcie bateria nadal może znaleźć inne zastosowanie, na przykład jako magazyn energii w domu lub przemyśle, zanim trafi na recykling po 30-40 latach eksploatacji.
Ile wytrzymuje elektryk?
Warto również zwrócić uwagę, że producenci samochodów elektrycznych oferują gwarancje na akumulatory, które zazwyczaj obejmują osiem lat lub 160 000 kilometrów. Jeśli pojemność baterii spadnie poniżej 70%, co często jest warunkiem gwarancji, producent zobowiązuje się do bezpłatnej wymiany baterii.
Jednak życie baterii samochodu elektrycznego zależy także od tego, jak dbamy o nią w trakcie eksploatacji. Oto kilka zaleceń:
- Unikaj regularnego ładowania do 100% pojemności. Wiele samochodów elektrycznych ma tryby ładowania, które pozwalają na ustalenie maksymalnego poziomu naładowania, co pozytywnie wpływa na żywotność baterii.
- Ładuj samochód w domu, z preferencją dla ładowania o niższej mocy. Częste korzystanie z szybkich stacji ładowania może skrócić żywotność baterii.
- Unikaj całkowitego rozładowania akumulatora, ponieważ może to wpłynąć negatywnie na jego żywotność.
- Pamiętaj o temperaturze. Wysoka temperatura może przyspieszyć degradację baterii, dlatego warto zwracać uwagę na klimatyzację lub wentylację, aby utrzymać odpowiednią temperaturę w okolicach baterii.
Warto podkreślić, że technologia baterii litowo-jonowych nadal się rozwija, a nowe badania sugerują, że możliwe jest stworzenie ogniw, które wytrzymają znacznie więcej cykli ładowania, nawet kilka tysięcy. To oznacza, że żywotność baterii elektrycznych samochodów będzie się z czasem zwiększać.
Podsumowując, obawy dotyczące trwałości baterii w samochodach elektrycznych nie mają podstaw w rzeczywistości. Warto jednak przestrzegać zaleceń producenta dotyczących eksploatacji baterii, aby zapewnić jej jak najdłuższą żywotność. Samochody elektryczne mają potencjał na długotrwałą i ekologiczną jazdę, co jest korzystne zarówno dla użytkowników, jak i dla środowiska.