Liczba samochodów o napędzie elektrycznym wzrosła w 2022 r. na całym świecie do 26,8 miliona. Prognozy na 2023 rok zakładają wzrost sprzedaży na poziomie 14,3 miliona egzemplarzy, co stanowi kolejny znaczący krok w rozwoju elektromobilności. Do roku 2030, pojazdy z napędem elektrycznym (BEV i PHEV) mają szansę stanowić ponad 50% wszystkich nowych samochodów na świecie. Mimo tego dynamicznego wzrostu, dostępność infrastruktury ładowania oraz koszty zakupu pozostają głównymi wyzwaniami.
Jak wynika z raportu “Six Essentials for Mainstream EV Adoption” przygotowanego przez EY i Eurelectric, w 2022 roku na świecie sprzedano 10,5 miliona pojazdów elektrycznych (w tym BEV i hybryd plug-in), co stanowiło 13% wszystkich nowych samochodów na rynku. Według prognoz, w 2023 roku całkowita sprzedaż pojazdów z alternatywnym napędem wzrośnie do 14,3 miliona egzemplarzy.
Jednym z kluczowych czynników napędzających ten rozwój jest rosnąca liczba gigafabryk produkujących baterie oraz wsparcie instytucjonalne dla zakupu pojazdów elektrycznych. Jak zaznacza Jarosław Wajer, Partner EY, lider działu energetyki w Polsce i regionie CESA, te inwestycje i zachęty wpływają na przyspieszenie adopcji pojazdów elektrycznych.
Prognozy EY Mobility Lens zakładają, że do 2030 roku pojazdy elektryczne mogą stanowić ponad 50% rynku motoryzacyjnego na całym świecie, czyli nawet wcześniej niż się spodziewano. W Europie udział ten może sięgnąć aż 74%, a już w 2027 roku może przewyższyć sprzedaż pojazdów z tradycyjnymi silnikami.
Najważniejsze jest jednak, że konsumentom zależy na pojazdach elektrycznych. Ponad połowa z nich rozważa zakup takiego pojazdu jako swój kolejny środek transportu, a 38% podaje troskę o środowisko jako główny powód takiego wyboru.
Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że dostępność infrastruktury ładowania pozostaje kluczowym wyzwaniem. Według raportu EY, brak dostępu do stacji ładowania był główną przeszkodą w zakupie pojazdów elektrycznych w 2022 roku – zaznacza to 34% globalnych konsumentów. W Europie obecnie istnieje ponad 482 tysiące punktów ładowania, ale potrzeba ich ponad pięć milionów w ciągu kilku lat, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom użytkowników.
Nawiasem mówiąc, według danych Komisji Europejskiej, 71% publicznych stacji ładowania znajduje się w zaledwie pięciu krajach europejskich.
Ile jest aut elektrycznych w Polsce?
Polska także wkroczyła na ścieżkę elektromobilności. Według danych z czerwca 2023 roku, w kraju zarejestrowanych było łącznie 45 214 samochodów elektrycznych (BEV). W pierwszej połowie tego roku liczba ta wzrosła o 11 489 sztuk, co oznacza wzrost o 72% w porównaniu do analogicznego okresu z roku 2022. Flota pojazdów elektrycznych nadal rośnie, obejmując zarówno BEV, jak i hybrydy typu plug-in (PHEV). Warto również zaznaczyć, że rośnie liczba elektrycznych motorowerów, motocykli, a także autobusów elektrycznych w Polsce.
Wniosek jest jasny: elektromobilność rośnie i zmienia krajobraz motoryzacji na całym świecie, ale wyzwania, takie jak infrastruktura ładowania, pozostają kluczowymi elementami sukcesu.