Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój rynku pojazdów elektrycznych, a jednym z ciekawych rozwiązań są hybrydy typu plug-in, potocznie nazywane PHEV-ami. Poznajmy bliżej to innowacyjne podejście do elektromobilności i dowiedzmy się, co kryje się za pojęciem „hybryda plug-in”.
PHEV – co to znaczy?
Hybryda plug-in (z ang. plug-in hybrid electric vehicle), znana jako PHEV, to pojazd półelektryczny, którego baterie trakcyjną można ładować z zewnętrznego źródła zasilania. PHEV-y posiadają zarówno silnik spalinowy (służący do napędu pojazdu jak i ładowania akumulatora), jak i elektryczny, gdzie ten drugi zastępuje spalinowy przy niższych prędkościach. Różnice między hybrydami plug-in a klasycznymi hybrydami HEV (z ang. hybrid electric vehicle), są znaczące. Na przykład PHEV-y oferują większą różnorodność modelową. Obecnie na polskim rynku dostępność modeli oraz ich wariantów PHEV wynosi ok. 160.
Ładowanie PHEV
Ładowanie baterii hybryd plug-in trwa około 2-3 godzin, w zależności od pojemności baterii i mocy źródła zasilania. PHEV może przejechać od 30 do nawet 90 kilometrów (w modelach z największą baterią trakcyjną) na samym silniku elektrycznym, co sprawia, że jest to idealne rozwiązanie na krótkie trasy miejskie w trybie bezemisyjnym.
Warto zauważyć, że akumulatory w hybrydach typu plug-in są większe niż w klasycznych hybrydach (od kilkunastu do kilkudziesięciu kWh pojemności), co wpływa na masę pojazdu. Jednakże, mimo większej wagi, generują znacznie mniejsze ilości zanieczyszczeń niż tradycyjne samochody spalinowe, szczególnie jeśli są użytkowane wyłącznie z trybie elektrycznym.
PHEV a HEV
Hybrydy typu plug-in, oprócz podstawowych korzyści wynikających z jazdy hybrydowej (mieszanej), pozwalają dodatkowo obniżyć koszty paliwa i ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Mimo że przeważnie są nieco droższe od klasycznych hybryd, to ich cena systematycznie zrównuje się z innymi modelami, przy czym jest zauważalnie niższa, niż w przypadku auta elektrycznych BEV (z ang. battery electric vehicle. Osiągi hybryd plug-in mogą być lepsze, niż zwykłych hybryd, ponieważ nierzadko ich łączna moc systemowa przekracza nawet 300 KM, ale masa własna takich pojazdów jest średnio o kilkaset kilogramów większa, niż wersji z konwencjonalnym napędem spalinowym, przez co zużycie paliwa w takich pojazdach może być wyższe, szczególnie przy wyższych prędkościach, gdy prąd w akumulatorze ulegnie wyczerpaniu.
Pamiętajmy także, że klasyczne hybrydy oferują większą swobodę użytkowania, ponieważ ich akumulatory ładują się podczas jazdy (nie wymagają uzupełniania energii z zewnętrznego źródła zasilania. Oba napędy charakteryzują się także płynnym przełączaniem między silnikiem elektrycznym a spalinowym, zazwyczaj praktycznie niewyczuwalnym dla kierowcy.
Podsumowując, hybryda plug-in PHEV to interesujące rozwiązanie dla kierowców, którzy każdego dnia pokonują kilkadziesiąt kilometrów w trybie bez emisyjnym, a dodatkowo mają możliwość ładowania swojego pojazdu, czy to w domu bądź w pracy. PHEV-y łączą zalety dwóch technologii – elektrycznej i spalinowej. Wybór między hybrydą a hybrydą plug-in zależy od indywidualnych preferencji, potrzeb i oczekiwań użytkownika.