W ostatnich latach można zauważyć znaczny wzrost popularności samochodów elektrycznych na całym świecie. W 2022 roku liczba pojazdów o napędzie elektrycznym osiągnęła imponującą liczbę 26,8 miliona. Prognozy sugerują, że w 2023 roku sprzedaż samochodów elektrycznych wyniesie 14,3 miliona sztuk, a do 2030 roku pojazdy elektryczne stanowić będą ponad połowę sprzedaży wszystkich nowych samochodów na świecie. To ogromny postęp w dziedzinie elektromobilności, ale co dzieje się ze starymi samochodami elektrycznymi, które zostały wyprodukowane ponad dekadę temu?
Sprzedaż pojazdów elektrycznych – aktualne trendy
W roku 2022 sprzedaż pojazdów elektrycznych osiągnęła poziom 10,5 miliona egzemplarzy na całym świecie. Oznacza to, że samochody elektryczne stanowiły 13 procent wszystkich nowych pojazdów sprzedanych w tym okresie. Prognozy na rok 2023 sugerują dalszy wzrost, przekraczając granicę 14 milionów egzemplarzy.
Bariery w rozwoju elektromobilności
Mimo tego dynamicznego wzrostu, elektromobilność nadal napotyka na pewne wyzwania. Dwie główne bariery to dostępność infrastruktury ładowania i koszty zakupu. Jednak nie tylko te kwestie są ważne w kontekście elektromobilności. Istnieją także pytania dotyczące losu starszych samochodów elektrycznych.
Co dzieje się ze starymi bateriami?
Głównym elementem napędu samochodów elektrycznych są baterie. Po kilku latach użytkowania mogą one stracić na wydajności, co prowadzi do konieczności wymiany. Jednak wyeksploatowane baterie z samochodów elektrycznych nie muszą trafiać na złom. Istnieją sposoby ich wykorzystania do innych celów.
Recykling baterii
Recykling jest jednym z kluczowych aspektów zrównoważonej elektromobilności. Gdy bateria przestaje być wystarczająco wydajna do zasilania pojazdu, wciąż można ją wykorzystać w inny sposób. Przykładem jest grupa Renault, która zbiera zużyte baterie z samochodów elektrycznych i wykorzystuje je jako stacjonarne magazyny energii. Te magazyny pomagają wykorzystywać energię elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł, takich jak energia wiatrowa czy słoneczna. Możliwe jest także wykorzystywanie starych baterii do zasilania inteligentnych obszarów, co przyczynia się do ograniczenia zależności od paliw kopalnych.
Renault połączyło siły z firmami Veolia i Solvay w celu opracowania technologii pozyskiwania i oczyszczania metali ze zużytych akumulatorów. Dzięki temu można odzyskać cenne surowce, takie jak kobalt, nikiel i lit, które mogą być ponownie wykorzystane do produkcji nowych akumulatorów do samochodów elektrycznych. Proces recyklingu baterii jest skomplikowany, ale skuteczny. Zużyte akumulatory są rozładowywane i demontowane, a następnie materiały aktywne katody są poddawane oczyszczaniu i suszeniu. Kolejnym etapem jest rozdrabnianie ultradźwiękami oraz ługowanie kwasem, co pozwala odzyskać ponad 96 procent kobaltu i ponad 98 procent litu.
Podobne rozwiązania w zakresie recyklingu baterii są przedstawiane przez innych producentów, w tym Audi i Volkswagen. Przykładem jest projekt koncernu energetycznego RWE, który wykorzystuje zużyte akumulatory litowo-jonowe z samochodów elektrycznych Volkswagen do budowy magazynów energii. Te akumulatory, choć używane, nadal mogą funkcjonować przez kolejne dziesięć lat i są tańsze od nowych baterii.
Zrównoważone podejście do elektromobilności
Recykling starych baterii to tylko część szerszego podejścia do zrównoważonej elektromobilności. Producentom zależy na ograniczeniu wpływu samochodów elektrycznych na środowisko, nie tylko w trakcie eksploatacji, ale także po zakończeniu użytkowania. Wykorzystywanie starych baterii do magazynów energii czy innych celów pozwala zminimalizować ilość odpadów i zmniejszyć zapotrzebowanie na nowe surowce.
Podsumowanie
Stare samochody elektryczne niekoniecznie muszą trafiać na złom po zakończeniu eksploatacji. Dzięki recyklingowi i wykorzystywaniu starych baterii do innych celów, takich jak magazyny energii, można wydłużyć ich żywotność i przyczynić się do zrównoważonej elektromobilności. W miarę rozwoju tej branży można oczekiwać coraz bardziej zaawansowanych technologii recyklingu i nowych sposobów wykorzystania zużytych baterii, co pomoże ograniczyć negatywny wpływ samochodów elektrycznych na środowisko.