Zastanawiasz się, ile waży bateria do samochodu elektrycznego? Ciekaw jesteś również, od czego to zależy? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania dotyczące masy akumulatorów w samochodach elektrycznych.
Ile waży bateria do samochodu elektrycznego? To pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ waga baterii zależy od modelu pojazdu i jej pojemności. Nie jest tajemnicą, że baterie do elektrycznych samochodów różnią się masą. Na przykład, w najmniejszych „elektrykach” spotykamy się z bateriami ważącymi około 300 kg, podczas gdy bardziej wydajne modele posiadają akumulatory nawet przekraczające 500 kg, a niekiedy nawet blisko tonę. Akumulator o pojemności 24 kWh do Nissana Leaf waży 294 kg. Litowo-jonowa bateria, składająca się 264 ogniw, o pojemności 24,2 kWh w Volkswagenie e-Golfie ma masę 318 kg. Z kolei waga baterii w modeli Tesla S Plaid to 537 kilogramów.
Pojemność baterii w samochodach elektrycznych
Popularne samochody elektryczne mają baterie o pojemności między 40 kWh a 60 kWh. Starsze modele, produkowane po 2010 roku miały baterie, których pojemność oscylowała na poziomie 30 kWh. Obecnie na rynku nie brakuje modeli, których materie przekraczają pojemność 80 a nawet 100 kWh, co także ma wpływ na masę tych pojazdów. Z drugiej strony, większa bateria to większy zasięg pojazdu na jednym ładowaniu.
Zależność wagi i pojemności baterii w samochodach elektrycznych
Od czego zależy waga i pojemność baterii w samochodach elektrycznych? Czynniki wpływające na wagę baterii to przede wszystkim materiały konstrukcyjne oraz technologia produkcji. Im większa pojemność, tym większa masa materiałów, niezbędna do jej wyprodukowania. W skład baterii wchodzą m.in.: miedź, plastik, ciekły elektrolit, kobalt, grafen, stal, aluminium a także tzw. elektronika. Jednak producenci nieustanne pracują nad udoskonaleniem technologii bateryjnych, co prowadzi do zwiększania ich pojemności przy jednoczesnym zmniejszeniu wagi.
Pamiętajmy, że bateria samochodu elektrycznego to magazyn energii. Chociaż jest masywny, to że ciężar całego pojazdu elektrycznego jest równoważony brakiem wielu elementów charakterystycznych dla tradycyjnych samochodów. Brak silnika spalinowego i jego osprzętu, brak układu paliwowego czy skrzyni biegów przyczynia się do utrzymania konkurencyjnej wagi pojazdu. Mimo to auta elektryczne są średnio 30% cięższe, niż ich spalinowi konkurencji.