Samochody wodorowe stanowią innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie napędów alternatywnych, będąc nowinką technologiczną z dużym potencjałem. Sercem tego napędu jest ogniwo paliwowe generujące energię elektryczną poprzez reakcję chemiczną wodoru z tlenem. Pomimo ekologicznych zalet, auta na wodór mają także i wady.
Auta na wodór – zalety
- Zero emisji CO2: jedną z głównych zalet aut na wodór jest ich ekologiczność. Pojazdy te emitują jedynie parę wodną podczas jazdy, eliminując emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń atmosferycznych.
- Szybkie tankowanie: w porównaniu do długotrwałego ładowania samochodów elektrycznych, auta na wodór oferują szybkie tankowanie (kilka minut), podobne do tradycyjnych pojazdów spalinowych. To rozwiązanie jest jednym z głównych magnesów, przemawiających za rozwojem wodorowych pojazdów.
- Długi zasięg: samochody wodorowe charakteryzują się stosunkowo długim zasięgiem. W zależności od modelu, może to być nawet ponad 500 lub 600 km, co sprawia, że są takie pojazdy są atrakcyjne dla tych, którzy regularnie pokonują dłuższe trasy.
Auta na wodór – wady
- Niska efektywność energetyczna: proces zamiany wodoru na prąd w ogniwie paliwowym cechuje się niską efektywnością energetyczną. Straty energii występują na każdym etapie – od pozyskiwania wodoru do produkcji prądu, co wpływa na koszty i efektywność całego procesu.
- Koszty produkcji i tankowania: magazynowanie wodoru jest kosztowne, a stacje tankowania wodoru są jeszcze rzadko spotykane, zwłaszcza w porównaniu z siecią stacji ładowania pojazdów elektrycznych (W Polsce działa obecnie jedna komercyjna stacja, ale w najbliższym czasie mają powstać trzy kolejne). Ponadto, proces wytwarzania wodoru często wykorzystuje źródła, takie jak węgiel, co może obniżać korzyści ekologiczne.
- Wysoka cena zakupu: Obecnie samochody wodorowe są drogie, z minimalną ceną zakupu przekraczającą 300 tysięcy złotych. To ogranicza ich dostępność dla potencjalnego konsumenta.
Rynek aut na wodór – Polska i świat
Obecnie kilku producentów, takich jak Toyota, Hyundai i Honda, oferuje samochody na wodór. Niemniej, zaledwie kilkadziesiąt tysięcy takich pojazdów rejestruje się rocznie na całym świecie. Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że na koniec sierpnia 2023 roku park samochodów wodorowych w Polsce liczył 203 pojazdy, z czego 10 to autobusy. Należy mieć także na uwadze, że budowa typowej stacji paliw to inwestycja, której średni koszt oscyluje między 2 a 3 milionami złotych. Koszt wybudowania jednej stacji tankowania wodoru kształtuje się w przedziale od 1 do 3 milionów euro (co stanowi odpowiednio 4,2 do 12,6 miliona złotych), zależnie od wielkości zbiorników i liczby dystrybutorów. Wysokie koszty budowy infrastruktury determinują zatem szybki rozwój tej technologii.
Przyszłość samochodów na wodór
Samochody na wodór zdają się być przyszłością motoryzacji, szczególnie w sektorze pojazdów ciężarowych i autobusów, gdzie istotne są długie zasięgi pojazdów oraz szybki proces uzupełniania paliwa. Jednak rozwój infrastruktury, koszty produkcji oraz zmieniające się trendy rynkowe będą kluczowymi czynnikami wpływającymi na przyszłość tej technologii.
W warunkach polskich istotna wydaje się Polska Strategia Wodorowa, która zakłada wybudowanie 32 stacji wodorowych do 2050 roku oraz inwestycje w instalacje do produkcji wodoru, np. realizowane przez PKN Orlen. Dzięki takim programom samochody na wodór mogą zyskać na popularności.