Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma być skutecznym narzędziem do redukcji emisji szkodliwych substancji pochodzących z transportu ulicznego. Zasady będą dotyczyć wszystkich pojazdów, w tym samochodów z silnikami benzynowymi, diesla, hybryd oraz z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu do SCT będzie spełnienie odpowiednich norm emisji spalin. Nowe przepisy będą wprowadzane etapami.
Wojewoda i dwie osoby prywatne
Pierwotnie SCT w dawnej stolicy Polski miała być wdrożono od 1 lipca 2024 roku. Jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą jej wprowadzenia. Wszystko dlatego, że Uchwałę zaskarżył wojewoda małopolski i dwie osoby prywatne.
Wojewoda małopolski w uzasadnieniu zakwestionował zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
„Rada miasta nie określiła w sposób wystarczający granic obszaru SCT oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej strefie. (…) Uchwała o SCT jest zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność naruszającą zasadę proporcjonalności” – podał w oświadczeniu urząd wojewódzki.
Teraz ma być inaczej
„Wprowadzenie SCT musi odbyć się przy pełnym zrozumieniu założeń oraz w porozumieniu z mieszkańcami i gminami sąsiadującymi z Krakowem. Dlatego też chcemy szeroko włączyć do procesu powstawania projektu uchwały wszystkie zainteresowane strony, zarówno ekspertów, jak i codziennych użytkowników krakowskich dróg, kierowców czy właścicieli aut. Dotychczas odbyło się już jedno spotkanie z osobami zaangażowanymi w różne aspekty wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie, ale jest to dopiero początek wspólnej pracy nad tym ważnym projektem” – pisze na swojej stronie Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.
Walka z dezinformacją
Wkrótce ma być zainicjowana kampania edukacyjno-informacyjna, która ma przeciwdziałać dezinformacji w sprawie SCT i pomóc w obaleniu mitów. Potem planowana jest ankieta, gdzie krakowianie będą mogli odpowiedzieć na bardziej konkretne pytania dotyczące przyszłej SCT. W kolejnym kroku przygotowany będzie nowy projekt uchwały. Zostanie on poddany pełnym, formalnym konsultacjom społecznym. Dopiero potem Rada Miasta Krakowa otrzyma gotowy projekt nowej uchwały, wprowadzającej SCT w Krakowie.
SCT w Warszawie już działa
Kraków będzie też mógł czerpać z doświadczeń Warszawy, która jako pierwsze miasto w Polsce, uruchomiła swoją Strefę Czystego Transportu. Objęła ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze ograniczony został wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin. Dzięki SCT w mieście ma spaść ilość zanieczyszczeń powietrza oraz poprawić się stan zdrowia jego mieszkańców.
Wraz z wprowadzeniem stołecznej SCT ograniczony został wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.
Rafał Wąsowicz