Home Ochrona klimatu Stolica Małopolski przesuwa wprowadzenie czystej strefy na lipiec 2025 roku

Krakowska SCT

Stolica Małopolski przesuwa wprowadzenie czystej strefy na lipiec 2025 roku

Krakowska SCT

Stolica Małopolski przesuwa wprowadzenie czystej strefy na lipiec 2025 roku

Kraków będzie mógł czerpać z doświadczeń Warszawy, która jako pierwsze miasto w Polsce uruchomiła czystą strefę.
Fot. envato
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Kraków, miasto walczące od lat z problemem zanieczyszczenia powietrza, ogłosiło przesunięcie terminu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT). Nowa data to 1 lipca 2025 roku. Decyzja Rady Miasta Krakowa ma pozwolić na lepsze przygotowanie nowej uchwały oraz mieszkańców i firm do nadchodzących zmian.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma być skutecznym narzędziem do redukcji emisji szkodliwych substancji pochodzących z transportu ulicznego. Zasady będą dotyczyć wszystkich pojazdów, w tym samochodów z silnikami benzynowymi, diesla, hybryd oraz z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu do SCT będzie spełnienie odpowiednich norm emisji spalin. Nowe przepisy będą wprowadzane etapami.

Wojewoda i dwie osoby prywatne

Pierwotnie SCT w dawnej stolicy Polski miała być wdrożono od 1 lipca 2024 roku. Jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą jej wprowadzenia. Wszystko dlatego, że Uchwałę zaskarżył wojewoda małopolski i dwie osoby prywatne.

Wojewoda małopolski w uzasadnieniu zakwestionował zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Rada miasta nie określiła w sposób wystarczający granic obszaru SCT oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej strefie. (…) Uchwała o SCT jest zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność naruszającą zasadę proporcjonalności” – podał w oświadczeniu urząd wojewódzki.

Teraz ma być inaczej

Wprowadzenie SCT musi odbyć się przy pełnym zrozumieniu założeń oraz w porozumieniu z mieszkańcami i gminami sąsiadującymi z Krakowem. Dlatego też chcemy szeroko włączyć do procesu powstawania projektu uchwały wszystkie zainteresowane strony, zarówno ekspertów, jak i codziennych użytkowników krakowskich dróg, kierowców czy właścicieli aut. Dotychczas odbyło się już jedno spotkanie z osobami zaangażowanymi w różne aspekty wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie, ale jest to dopiero początek wspólnej pracy nad tym ważnym projektem” – pisze na swojej stronie Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.

Walka z dezinformacją

Wkrótce ma być zainicjowana kampania edukacyjno-informacyjna, która ma przeciwdziałać dezinformacji w sprawie SCT i pomóc w obaleniu mitów. Potem planowana jest ankieta, gdzie krakowianie będą mogli odpowiedzieć na bardziej konkretne pytania dotyczące przyszłej SCT. W kolejnym kroku przygotowany będzie nowy projekt uchwały. Zostanie on poddany pełnym, formalnym konsultacjom społecznym. Dopiero potem Rada Miasta Krakowa otrzyma gotowy projekt nowej uchwały, wprowadzającej SCT w Krakowie.

SCT w Warszawie już działa

Kraków będzie też mógł czerpać z doświadczeń Warszawy, która jako pierwsze miasto w Polsce, uruchomiła swoją Strefę Czystego Transportu. Objęła ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze ograniczony został wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin. Dzięki SCT w mieście ma spaść ilość zanieczyszczeń powietrza oraz poprawić się stan zdrowia jego mieszkańców.

Wraz z wprowadzeniem stołecznej SCT ograniczony został wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.

Rafał Wąsowicz

Źródło: ztp.krakow.pl, własne
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory