Home Pojazdy Osobowe Stellantis STLA Medium szansą na przystępną cenowo elektromobilność

Platforma Stellantis

STLA Medium szansą na przystępną cenowo elektromobilność

Platforma Stellantis

STLA Medium szansą na przystępną cenowo elektromobilność

Platforma wykorzystuje 400-woltową architekturę elektryczną i ma zapewnić najlepszą w swojej klasie wydajność energetyczną
Fot. Stellantis
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Grupa Stellantis przedstawiła właśnie STLA Medium – pierwszą z czterech globalnych platform BEV, które zostaną wprowadzone na rynek niecałe dwa lata po prezentacji podczas EV Day w lipcu 2021 r. Globalna platforma BEV-by-design daje możliwość osiągnięcia najlepszego w swojej klasie zasięgu wynoszący ponad 700 km (435 mil), większej wydajności energetycznej, mocy pokładowej i wiodącej w swojej klasie mocy ładowania. Na platformie może być produkowanych do dwóch milionów bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych rocznie.

Platforma STLA Medium oferuje zwiększony zasięg w połączeniu z wysoką elastycznością już na etapie projektowania, dzięki czemu umożliwia realizację szerokiej gamy pojazdów o różnych konfiguracjach napędu w kluczowych segmentach rynku, C i D, w których w 2022 roku sprzedano 35 milionów samochodów, prawie połowę z 78,5 miliona pojazdów sprzedanych na całym świecie w tym samym roku. Obecnie marki Stellantis oferują w tych segmentach 26 modeli samochodów zbudowanych na różnych platformach. Na platformie STLA Medium może być produkowanych do dwóch milionów pojazdów rocznie w kilku zakładach na całym świecie, począwszy już w tym roku od Europy.

To, co widzimy dzisiaj (platforma STLA Medium – przyp. red), jest efektem bezkompromisowych działań innowacyjnych na przestrzeni zaledwie nieco ponad dwóch lat, w celu zapewnienia czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności, popartej inwestycjami w elektryfikację i oprogramowanie o wartości 30 miliardów euro do 2025 roku – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis.

STLA Medium to pierwsza z czterech globalnych platform BEV, zaprezentowanych podczas EV Day 2021, będących bazą dla przyszłych modeli samochodów marek Stellantis i kluczem do osiągnięcia ambitnych celów założonych w planie strategicznym Stellantis – Dare Forward 2030, w tym osiągnięcia do 2030 roku, 100% udziału elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie i 50% udziału elektrycznych samochodów osobowych i pick-upów w Stanach Zjednoczonych. Plan Dare Forward 2030 opiera się na znacznej redukcji emisji, aby do 2030 r. zmniejszyć emisję CO2 o połowę w porównaniu z poziomem z 2021 r. i osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2038 r., przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.

Najlepszy zasięg w klasie

Platforma BEV-by-design STLA Medium zapewnia najlepszy w swojej klasie zasięg wynoszący ponad 700 km (435 mil) z pakietem Performance pack, natomiast standardowy pakiet oferuje ponad 500 km (310 mil) zasięgu według WLTP (Światowa Zharmonizowana Procedura Testowa Pojazdów Lekkich). Z energią użytkową do 98 kilowatogodzin (kWh), STLA Medium jest najlepszą w swojej klasie platformą pod względem energii zmagazynowanej pomiędzy kołami.

Platforma, która wykorzystuje 400-woltową architekturę elektryczną, ma zapewnić najlepszą w swojej klasie wydajność energetyczną i czas ładowania oraz łączność z ekosystemem ładowania i usług, co usprawni każdą podróż. W zależności od zastosowania, zużycie energii może wynosić mniej niż 14 kWh na 100 km, co jest najlepszym wynikiem w tej kategorii pod względem efektywności energetycznej. Użytkownicy będą mogli naładować akumulator od 20% do 80% w 27 minut, czyli z prędkością ładowania równą 2,4 kWh na minutę.

Elastyczność daje swobodę

Pojazdy zbudowane na bazie STLA Medium będą sprzedawane na całym świecie i będą dostępne z napędem na przód lub napędem na wszystkie koła dzięki dodaniu drugiego modułu napędu elektrycznego z tyłu, o mocy wyjściowej od 160 do 285 kW (BEV).

Typy nadwozia będą obejmować sedany, crossovery i SUV-y. Elastyczność STLA Medium daje projektantom Stellantis swobodę tworzenia pojazdów z:

  • Rozstawem osi, który może wynosić od 2700 do 2900 milimetrów
  • Całkowitą długością wynoszącą 4,3-4,9 metra
  • Prześwitem wynoszącym ponad 220 mm, by zagwarantować możliwości terenowe i osiągi
  • Kołami o średnicy do 750 mm, co jest kluczowym atrybutem konstrukcji platformy.

Platformy przyszłości

Gama platform STLA (Small/Medium/Large/Frame) została zaprojektowana tak, aby była przyszłościowa – modułowa i elastyczna pod względem rozstawu osi, szerokości, zwisów, prześwitu i konstrukcji zawieszenia. Możliwości i osiągi pojazdów zbudowanych w oparciu o STLA będą dostosowywane i ulepszane na przestrzeni lat dzięki wdrożeniu architektury STLA Brain, platform STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive, które umożliwiają bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i udoskonalania sprzętu. Zintegrowana elastyczność obejmuje napęd na przód, na tył, na wszystkie koła i z wielu źródeł zasilania, który zapewnia gama trzech modułów napędu elektrycznego (EDM). Platformy zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu przyszłych technologii chemicznych akumulatorów, w tym akumulatorów bezniklowych i bezkobaltowych oraz akumulatorów ze stałym elektrolitem.

Źródło: Stellantis
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory