Międzynarodowy konglomerat samochodowy pochwalił się, że zarobił w zeszłym roku „na czysto” 13,4 mld euro. Przy okazji rekordowych osiągnięć w dziedzinie finansów, kierownictwo przedstawiło plany inwestycyjno-rozwojowe. Firma potwierdziła, że zamierza inwestować duże środki w zielone napędy. Na ten cel do 2025 roku zostanie przeznaczone 30 mld euro. Koncern zapowiedział też zawarcie nowych sojuszy w zakresie technologii akumulatorów, materiałów do akumulatorów i rozwoju oprogramowania.
Zyski potrojone
W ubiegłym roku przychody firmy netto sięgnęły 152 mld euro, (wzrost o 14%). Firma uzyskała dodatni bilans we wszystkich segmentach, a zysk netto w wysokości 13,4 mld euro, został prawie potrojony rok do roku.
Stellantis potwierdził jednocześnie ambitne plany dotyczące elektryfikacji swojej floty samochodowej. Inwestycje mają przekroczyć 30 miliardów euro do 2025 r. Koncern zapowiedział też zawarcie nowych sojuszy w zakresie technologii akumulatorów, materiałów do akumulatorów i rozwoju oprogramowania.
Wspólne cele dla wszystkich marek
– Dzisiejsze rekordowe wyniki dowodzą, że Stellantis jest dobrze przygotowany do funkcjonowania, nawet w najbardziej niepewnych warunkach rynkowych. Serdecznie dziękuję wszystkim pracownikom Stellantis w naszych regionach, markach i segmentach za ich wkład w budowanie naszej nowej firmy opartej na jej różnorodności (…). Wspólnie koncentrujemy się na realizacji naszych planów. Chcemy stać się firmą specjalizującą się w technologiach zrównoważonej mobilności – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis.
W 2021 roku Stellantis wprowadził na rynek ponad 10 nowych modeli, w tym Citroëna C4, Fiata Pulse, DS 4, Jeepa Grand Cherokee, Wagoneer, Maserati MC20, Opel Mokka, Opel Rocks-e i Peugeot 308. Firma przyspieszyła produkcję pojazdów niskoemisyjnych (LEV) wykorzystującego portfolio 34 modeli LEV na rynku, w tym średnich vanów z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Globalna sprzedaż LEV osiągnęła 388 000 sztuk, co oznacza wzrost o 160% rok do roku. Stellantis był też numerem jeden pod względem sprzedaży elektrycznych vanów w UE.
Plany LEV dla Europy i Ameryki
Motoryzacyjny konglomerat zamierza stać się liderem na rynku pojazdów niskoemisyjnych (LEV). Do 2030 r. miks LEV Stellantis dla samochodów osobowych w Europie ma stale rosnąć do ponad 70 procent. Koncern zakłada ponadto, że do 2030 r. w USA miks LEV firmy dla samochodów osobowych i lekkich ciężarówek wyniesie ponad 40 procent.
W ubiegłym roku koncern potwierdził swoją silną pozycję na światowym rynku pojazdów użytkowych, będąc liderem zarówno w segmentach na rynkach Unii Europejskiej, jak i Ameryki Południowej.
Lider w obu Amerykach
W Ameryce Północnej Jeep Wrangler 4xe był najlepiej sprzedającym się hybrydowym pojazdem elektrycznym typu plug-in w amerykańskim handlu detalicznym w 2021 roku. W Ameryce Południowej Stellantis był liderem rynku w 2021 r. z 22,9% udziałem, a także liderem pojazdów użytkowych z 30,9% udziałem w rynku.
Europa, Afryka i Indie
W Europie producent był liderem rynku pojazdów użytkowych z 33,7% udziałem w rynku w 2021 r. Peugeot 208 był najlepiej sprzedającym się pojazdem w UE. Na Bliskim Wschodzie i w Afryce skonsolidowane dostawy wzrosły o 6%, podczas gdy udział w rynku na większości głównych rynków wzrósł rok do roku. W Indiach i regionie Azji i Pacyfiku firma przygotowuje się do wprowadzenia na rynek zupełnie nowego Citroëna C3, opracowanego i wyprodukowanego w Indiach.
Chiny
W Chinach firma Dongfeng Peugeot Citroën Automobile (DPCA) ponad dwukrotnie zwiększyła roczną wielkość sprzedaży osiągając 100 000 sztuk. Stellantis stał się czwartym co do wielkości niezależnym dystrybutorem części zamiennych w Państwie Środka ze wzrostem sprzedaży o około 30% rok do roku.
Międzynarodowa firma jest jednym z wiodących światowych producentów samochodów i dostawcą usług mobilnych. W skład grupy wchodzą marki: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall, Free2move i Leasys.
Źródło: na podstawie Stellantis