Federalna Administracja Drogowa Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych ogłosiła właśnie start nowego programu o wartości 6,4 mld USD. Pieniądze w ciągu najbliższych 5 lat trafią do władz stanowych oraz poszczególnych miejscowości. Program CRP będzie finansował projekty, które pomagają walczyć ze zmianami klimatycznymi.
Nowy program redukcji emisji dwutlenku węgla (CRP), ma pomóc opracować szeroką i długofalową strategię redukcji emisji dwutlenku węgla i zaradzić kryzysowi klimatycznemu. Fundusze z CRP będzie można wykorzystać m. in. na wdrożenie bezemisyjnych flot transportowych, tworzenie sieci punktów ładowania dla aut BEV czy budowę specjalnych dedykowanych dla transportu o zerowej emisji bus pasów.
Emisja mniejsza o połowę
– Jako sektor generujący najwięcej emisji dwutlenku węgla w gospodarce USA, transport musi odgrywać wiodącą rolę w rozwiązywaniu kryzysu klimatycznego. Program redukcji emisji dwutlenku węgla pomoże zmniejszyć zanieczyszczenie pochodzące z transportu i przybliży nas do ambitnego celu prezydenta, jakim jest zmniejszenie emisji o połowę do 2030 r. – powiedział amerykański sekretarz ds. transportu Pete Buttigieg.
Także mikromoblność
Program redukcji emisji dwutlenku węgla sfinansuje szeroki zakres projektów mających na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla ze źródeł drogowych — od instalacji infrastruktury wspierającej elektryfikację pojazdów ciężarowych lub samochodów osobowych, przez budowę korytarzy szybkiego transportu autobusowego, po ułatwianie mikromobilności i jazdę na rowerze. Podmioty które będą chciały otrzymać fundusze z CRP będą zobligowane do opracowania strategii redukcji emisji dwutlenku węgla w porozumieniu z Metropolitan Planning Organizations. Wszystko po to, by trafnie zidentyfikować założenia i cele projektów oraz maksymalnie dostosować strategię do założeń redukcji emisji. Co ciekawe, poszczególne stany i miejscowości mogą zacząć korzystać z funduszy CRP jeszcze przed opracowaniem i przeglądem planów.
– Ten nowy program zapewnia władzom stanowym i lokalnym agencjom zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich, elastyczność i finansowanie potrzebne do zmniejszenia emisji i zbudowania bardziej zrównoważonej sieci transportowej. Ustawa dokonuje transformacji inwestycji w infrastrukturę transportową naszego kraju i jest to jeden z kluczowych programów, które pomogą rozwiązać kryzys klimatyczny – powiedziała Stephanie Pollack, zastępca federalnego administratora autostrad.
Paliwa alternatywne napędzają
Kwalifikujące się projekty obejmują także szlaki drogowe i terenowe dla pieszych, rowerzystów i innych niezmotoryzowanych form transportu oraz projekty wspierające wdrażanie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Tego typu projekty obejmują pojazdy i obiekty o zerowej emisji (…) systemy postoju ciężarówek i elektryfikacji portów w celu zmniejszenia wpływu ruchu towarowego na środowisko i emisji dwutlenku węgla w obiektach portowych. W zakres dofinansowań wchodzą ponadto projekty z zakresu transportu publicznego, takie jak budowa korytarzy szybkiego tranzytu autobusowego lub dedykowanych buspasów. Także projekty dotyczące mikromobilności i rowerów elektrycznych, w tym infrastruktury do ładowania.
Departament Transportu USA przeznaczył 52,5 mld USD dla władz stanów w roku fiskalnym 2022 na przydziały z federalnego programu pomocy drogowej, który jest określony przez ustawę Kongresu. Opracowana została także specjalna tabela pięcioletniego finansowania dla całkowitego szacunkowego finansowania CRP w poszczególnych stanach na lata podatkowe 2022-2026.
Źródło: na podstawie transportation.gov