Zeroemisyjny ciężki transport napędzanych wodorem to jedna z dróg, jakie wyznaczyły władze unijne państwom członkowskim. Do niedawna w Polsce nie było jeszcze ani jednej stacji tankowani tego zielonego paliwa. Dziś niemal co miesiąc dowiadujemy się o kolejnych wodorowych inwestycjach. Najnowsza z nich to budowa stacji tankowania w Rzeszowie i Nowej Sarzynie.
„Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru”, to program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który umożliwi dofinansowanie budowy dwóch ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Nowej Sarzynie i Rzeszowie. W obu punktach dystrybuowany będzie zielony wodór produkowany przez Polenergię. Narodowy Fundusz przekaże na ten cel 20 mln zł dotacji.
Głównym celem projektu jest promocja wodoromobilności, której rozwój przyczynia się do zmniejszenia liczby pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawy jakości powietrza. Infrastruktura będzie udostępniana klientom pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych. Zielony wodór dystrybuowany na stacjach będzie produkowany z pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Polenergii. Zakończenie projektu zaplanowano na czerwiec 2025 r.
Przypomnijmy, że stacje tankowania wodoru pojawią się także m. in. w woj. pomorskim, dolnośląskim czy śląskim. Budowa 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodorem zlokalizowanych we Wrocławiu, Rybniku, Lublinie, Gdańsku i Gdyni także zostanie wsparta dofinansowaniem z NFOŚiGW. W tym przypadku dotację w wysokości 20 mln zł otrzyma spółka „PAK-PCE. Stacje H2” z siedzibą w Koninie, która zrealizuje przedsięwzięcie do końca czerwca 2024 r. Budowę sieci ogólnodostępnych stacji tankowania H2 realizuje też PKN Orlen (m. in. w Poznaniu, Krakowie, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Pile i Warszawie).