180 632 – tyle egzemplarzy Tesli Model Y sprzedano w Europie między styczniem, a listopadem 2024 roku. Nie mamy jeszcze danych z całego roku – musimy poczekać na nie zapewne jeszcze około 2-3 tygodni. Wiadomo już jednak (według danych ACEA), że Tesli z tronu lidera europejskiego „elektryka” nikt zrzucić nie powinien. Miejsce drugie również należy bowiem do produktu tej firmy. Mowa o Modelu 3. Pewnym zaskoczeniem może być jednak różnica w popularności obydwu Tesli – srebrny medalista europejskiego rynku sprzedał się w opisywanym okresie w liczbie 99 123 aut. Obydwa wyniki z pewnością się jeszcze polepszą – Tesla wydaje wiele aut pod koniec roku, nie chcąc zakończyć 2024 r. pierwszym od dekady spadkiem sprzedaży.
Brązowy medal dla Volvo EX30
Szwedzki samochód (?) szturmem zdobył serca europejskich nabywców, na co wpływ ma z pewnością korzystny stosunek ceny do osiągów. Jego wynik to 72 838 aut.
Jak prezentuje się pierwsza dziesiątka europejskiej sprzedaży? Miejsce czwarte należy do Skody Enyaq, piąte do Audi Q4 e-tron (obydwa te auta „dzieli” nieco ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy), a szóste do VW ID.4. Na siódmym w opisywanym zestawieniu uplasowało się Volvo XC60 PHEV, lista uwzględnia bowiem również hybrydy „z wtyczką”. Miejsce ósme należy do VW ID.3, a dziewiąte – do BMW iX1. Dziesiątkę zamyka MG4.
Kolejne pozycje należą do: BMW i4, Forda Kugi PHEV, Volvo EX40 i XC40 (EV i PHEV), Mercedesa EQA i Cupry Born. W Top 20 zmieściły się jeszcze: BMW X1 PHEV, Mercedes GLC PHEV, Kia Niro (EV i PHEV), Peugeot 208 EV i Hyundai Kona EV.
Wnioski z raportu
Popularność Tesli raczej nikogo nie dziwi – dopiero po otrzymaniu pełnych danych za 2024 rok będziemy jednak mogli się dowiedzieć, czy Model Y został po raz kolejny najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie (niezależnie od typu napędu), czy przegrał z Dacią Sandero. Warto dodać, że wynik Modelu Y zapewne znacznie poprawi się po spodziewanym na 2025 rok liftingu. Obecnie niektórzy potencjalni klienci wstrzymują się z zakupem, ponieważ wolą poczekać na nowy model.
Dziwić może słaby rezultat aut koreańskich – w Top 20 nie ma ani Kii EV6, ani Hyundaia Ioniqa 5, a Kona Electric zajęła miejsce 20., znacznie przegrywając z podobnym wielkościowo, ale grającym w segmencie premium Volvo EX30.
Platforma MEB wygrywa
Warto zauważyć także, iż za lidera sprzedaży można uznać… platformę MEB grupy VAG. Po zsumowaniu wyników aut z segmentu D, które zostały na niej zbudowane (Skoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4 e-tron), rezultat jest wyższy od tego zanotowanego przez Teslę Model Y i wynosi 188 791 aut. Być może europejscy producenci mają jednak pewne powody do radości.
MA