Home Rynek Polska Sprzedaż samochodów elektrycznych przyspieszyła we wrześniu

PEVO Index

Sprzedaż samochodów elektrycznych przyspieszyła we wrześniu

PEVO Index

Sprzedaż samochodów elektrycznych przyspieszyła we wrześniu

Pod koniec września 2024 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać z 1122 ładowarek DC
Fot. PSNM
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Według Polish EV Outlook Index (PEVO Index), comiesięcznego zestawienia kluczowych danych i statystyk sektora e-mobility w Polsce, na koniec września 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 74 184 szt. Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w ubiegłym miesiącu wzrosła do 7962, z czego 2366 stanowiły punkty DC. Udział ogłoszeń BEV w łącznej liczbie ofert pojazdów używanych na OTOMOTO wyniósł we wrześniu 1,1%

Samochody elektryczne

Na koniec września 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 74 184 szt. Park osobowych BEV składał się z 66 853 szt. (+49% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła we wrześniu 1506 szt. (względem sierpnia wzrosła o ponad połowę). Na koniec września 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 7 331 szt. (+44% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 246 szt. (+27% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV we wrześniu 2024 r. były Tesla Model 3 (440 sprzedanych szt.), Tesla Model Y (138 szt.) oraz Audi Q4 e-tron (77 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz BMW. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych we wrześniu 2024 r. wyniósł 3,6%.  

Fot. PSNM

Infrastruktura ładowania

W Polsce na koniec września 2024 r. funkcjonowały 7962 (+46% r/r) ogólnodostępne punkty ładowania, w tym 5 596 AC (+39% r/r) oraz 2 366 DC (+66% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (61%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec września 2024 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 1122 takich urządzeń. „PEVO Index” (dane dostarczają: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO) zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (634 punkty we wrześniu 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (317), Szczecin (266), Kraków (230) oraz Poznań (223). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec września 2024 r. 803, co oznacza wzrost o 29% r/r.

Elektryczne używki ze wzrostem r/r

„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec września 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4512. To wzrost o 23% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 0,9% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (336 ogłoszenia we wrześniu 2024 r. ze średnią ceną 56 832 PLN), BMW i3 (247 ogłoszeń ze średnią ceną 78 138 PLN) oraz Tesla Model 3 (191 ogłoszeń ze średnią ceną 134 260 PLN).  

„Polish EV Outlook”, to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od 5 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory