Unia Europejska odnotowała znaczący wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych (BEV) w ostatnich latach, co jest wynikiem troski o środowisko i wynikających z tego rządowych zachęt. Kluczowym czynnikiem wspierającym ten wzrost jest dostępność publicznej infrastruktury ładowania. ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) zbadała korelację między sprzedażą samochodów elektrycznych a rozmieszczeniem publicznych punktów ładowania w 27 państwach członkowskich UE.
Analiza ujawnia znaczne dysproporcje w rozmieszczeniu infrastruktury do ładowania aut elektrycznych w UE. Nie jest to oczywiście nowością, jednak zwraca uwagę fakt, że znaczne różnice wciąż się utrzymują.
Niderlandy, Francja i Niemcy
Zaledwie trzy państwa UE—Niderlandy, Francja i Niemcy—stanowią prawie dwie trzecie (61%) wszystkich punktów ładowania w UE, mimo że zajmują tylko 20% całkowitej powierzchni UE. Wskazuje to na znaczną koncentrację infrastruktury do ładowania na ograniczonym obszarze geograficznym.
Pozostałe 24 państwa członkowskie, które pokrywają prawie 80% powierzchni UE, dzielą 39% wszystkich publicznych punktów ładowania. To nierówne rozmieszczenie stanowi wyzwanie dla szerokiej adopcji pojazdów elektrycznych w tych regionach.
Niderlandy z największą gęstością publicznej infrastruktury do ładowania, mają ponad 52 razy więcej punktów ładowania niż Rumunia, która jest około siedem razy większa pod względem powierzchni. Ta uderzająca różnica podkreśla różne poziomy zaangażowania w elektromobilność w całej UE.
Jak wynika z analizy ACEA istnieje wyraźna korelacja między dostępnością publicznych punktów ładowania a udziałem rynkowym BEV. Kraje z najbogatszą infrastrukturą ładowania—takie jak Niemcy, Niderlandy, Francja i Belgia—również wykazują jedne z najwyższych wskaźników sprzedaży BEV. „Sugeruje to, że dostępność punktów ładowania jest istotnym czynnikiem wpływającym na adopcję samochodów elektrycznych przez konsumentów” – czytamy w raporcie.
Kraje z największą liczbą publicznych punktów ładowania
Kraje, które przewodzą w UE pod względem publicznej infrastruktury ładowania, zapewniając solidne podstawy dla wzrostu adopcji pojazdów elektrycznych:
1. Niderlandy: 144 453 punkty ładowania
2. Niemcy: 120 625 punkty ładowania
3. Francja: 119 255 punkty ładowania
4. Belgia: 44 363 punkty ładowania
5. Włochy: 41 114 punkty ładowania
Kraje z najmniejszą liczbą publicznych punktów ładowania
Kraje, które mają najsłabiej rozwiniętą publiczną infrastrukturę ładowania, co może utrudniać wzrost adopcji pojazdów elektrycznych w tych regionach:
1. Chorwacja: 1 074 punkty ładowania
2. Estonia: 683 punkty ładowania
3. Łotwa: 535 punkty ładowania
4. Cypr: 329 punkty ładowania
5. Malta: 101 punkty ładowania
Powyższe dane pokazują znaczącą dysproporcję w rozmieszczeniu publicznej infrastruktury ładowania w UE. Chociaż takie kraje jak Niderlandy, Niemcy i Francja przodują w rozwoju sieci punktów ładowania, wiele innych państw członkowskich pozostaje daleko w tyle. Korelacja między dostępnością punktów ładowania a sprzedażą samochodów elektrycznych sugeruje, że rozwiązanie tego problemu może być kluczowe dla szerszej adopcji pojazdów elektrycznych w UE. Politycy i przedstawiciele branży muszą współpracować, aby stworzyć bardziej zrównoważony system „dystrybucji” infrastruktury ładowania, co znacząco wesprze transformację UE w kierunku bardziej zrównoważonego transportu.
UE – punkty ładowania
Dane poniżej przedstawiają liczbę punktów ładowania w krajach Unii Europejskiej w 2023 roku wraz z ich procentowym udziałem w całkowitej liczbie punktów ładowania w UE.
Austria – 18 637 punktów ładowania, co stanowi 2,9% całości w UE.
Belgia – 44 363 punktów ładowania, co stanowi 7,0% udziału w UE.
Bułgaria – 1624 punktów ładowania to 0,3% UE.
Chorwacja – 1 074 punktów ładowania, stanowiąc 0,2% całkowitej liczby w UE.
Cypr – 329 punktów ładowania, co stanowi 0,1% udziału w UE.
Czechy – 4 664 punkty ładowania odpowiadają za 0,7% w UE.
Dania – 23 072 punkty ładowania ma 3,6% udziału w UE.
Estonia – 683 punkty ładowania, czyli 0,1% UE.
Finlandia – 11 247 punktów ładowania stanowi 1,8% udziału w UE.
Francja – 119 255 punktów ładowania, stanowiących 18,9% w UE.
Grecja – 3166 punktów ładowania stanowi 0,5% UE.
Hiszpania – 30 385 punktów ładowania, co stanowiło 4,8% UE.
Irlandia – 2 825 punktów ładowania, co stanowiło 0,4% UE.
Litwa – 1 313 punkty ładowania odpowiadało za 0,2% UE.
Luksemburg – 2 323 punkty ładowania, czyli 0,4% UE.
Łotwa- 535 punktów ładowania, co stanowi 0,1% UE.
Malta – 101 punktów ładowania, co stanowi 0,0% UE.
Niemcy – 120 625 punktów ładowania, co stanowi 19,1% UE.
Niderlandy – 144 453 punktów ładowania, co stanowiło 22,8% całości w UE.
Polska – 6 102 punkty ładowania, co stanowiło 1,0% udziału w UE.
Portugalia – 7 306 punktów ładowania, czyli 1,2% UE.
Rumunia – 2 754 punkty ładowania stanowiło 0,4% UE.
Słowacja – 2 380 punktów ładowania, co stanowiło 0,4% UE.
Słowenia – 1 608 punktów ładowania stanowiło 0,3% udziału w UE.
Szwecja – 37 166 punktów ładowania, co stanowiło 5,9% udziału w UE.
Węgry – 3 319 punktów ładowania, czyli 0,5% UE.
Włochy – 41 114 punktów ładowania, czyli 6,5% udziału w UE.
Łącznie w Unii Europejskiej w 2023 roku było 632 423 publicznych punktów ładowania. Największe udziały miały Niderlandy (22,8%), Niemcy (19,1%), Francja (18,9%), i Belgia (7,0%). Najmniejszy udział miała Malta (0,0%) oraz kilka innych krajów z udziałami poniżej 1%.
Opracował: Rawa