Cadillac oficjalnie ogłosił rozpoczęcie sprzedaży detalicznej swojego modelu elektrycznego Cadillaca Lyriq 2023 w swoim zakładzie GM Spring Hill w stanie Tennessee. Firma zainwestowała w ten projekt blisko 2 mld USD. Olbrzymie zainteresowanie spowodowało, że sprzedaż rusza 9 miesięcy przed wyznaczonym terminem.
W październiku 2020 roku GM ogłosiło, że zainwestuje 2 mld USD w zakład w Spring Hill Assembly w celu przestawienie go na produkcję swojego elektryka. Od tego czasu cały zespół Spring Hill pracował nad przygotowaniem do produkcji pierwszego Cadillaca BEV.
– Ten model wyznacza standardy dla przyszłości i stanowi kolejny ważny krok w zaangażowaniu GM w całkowicie elektryczną przyszłość. To niezwykły dzień dla całego zespołu GM. Stworzyliśmy w Spring Hill Assembly najlepszą, najbardziej zaawansowaną technologię na świecie, a nasz zespół niestrudzenie pracował nad zakończeniem przygotowań dziewięć miesięcy przed pierwotnym harmonogramem – powiedział prezes GM Mark Reuss.
Nowa platforma – serce strategii elektrycznej
Rezerwacje na Cadillac LYRIQ Debiut Edition z 2023 r. wyprzedały się w nieco ponad 10 minut późnym latem ubiegłego roku, a popyt wciąż rośnie. Producent rozpocznie przyjmowanie dodatkowych zamówień na LYRIQ 2023 19 maja br.. Ten pierwszy całkowicie elektryczny pojazd marki, jest zbudowany na platformie Ultium GM, która jest sercem strategii firmy w zakresie pojazdów elektrycznych. Obejmuje ona wspólną architekturę pojazdów elektrycznych i komponenty napędowe, takie jak ogniwa akumulatorów, moduły, pakiety, jednostki napędowe Ultium i silniki EV.
Elektryczna zmiana w fabrykach
Ponadto dzięki dedykowanej platformie Ultium, GM zrealizuje strategiczną zmianę łańcucha wartości w swojej sieci zakładów montażu pojazdów, w miarę jak firma ujednolica i usprawnia procesy związane z maszynami, narzędziami i montażem. Ta elastyczność umożliwia mniejsze inwestycje kapitałowe i większą wydajność, gdy następują dodatkowe przekształcenia zakładu montażowego.
Kompleks produkcyjny GM Spring Hill, który składa się z montowni pojazdów, zakładu tłoczenia metali i fabryki silników, jest największym zakładem GM w Ameryce Północnej. Zakład w którym produkowany jest pierwszy elektryk GM został otwarty w 1990 roku.
Milion elektryków do 2025 roku
GM pozycjonuje się obecnie jako globalna firma skoncentrowana na rozwijaniu całkowicie elektrycznej gamy pojazdów, we wszystkich segmentach. Sercem tej strategii jest platforma akumulatorów Ultium, która będzie zasilać wszystko, od pojazdów masowych po pojazdy o wysokich osiągach. General Motors, jej spółki zależne i spółki joint venture sprzedają pojazdy pod markami Chevrolet, Buick, GMC.
Producent zapowiedział już wcześniej, że zamierza znacznie przyspieszyć produkcję pojazdów elektrycznych. Cele są ambitne, czyli dostarczenie 400 000 pojazdów elektrycznych klientom w Ameryce Północnej w latach 2022 i 2023. Firma rozpoczęła inwestycje w ogniwa akumulatorowe i moc montażową, które mają dać ponad 1 milion sztuk aut EV przeznaczonych na rynek Ameryki Północnej do końca 2025 roku.
Źródło: na podstawie gm.com, własne