Według analizy przeprowadzonej przez Transport & Environment (T&E) sprzedaż aut elektrycznych w krajach UE (z wyłączeniem Niemiec) wzrosła średnio o 9,4% w pierwszej połowie roku w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. W całej UE, łącznie z Niemcami, liczba sprzedanych pojazdów BEV wzrosła już tylko o 1,3%.
Niemy hamują
Ma to zdaniem T&E związek z nagłą likwidacją dotacji na zakup BEV-ów, co skutkowało spadkiem sprzedaży elektryków w Niemczech o 16,4% w pierwszej połowie 2024 r.
„Stabilne i wspierające otoczenie regulacyjne jest kluczem do uniknięcia stagnacji i zablokowania inwestycji” – pisze w swojej analizie T&E.
Przy okazji wezwano niemieckich prawodawców do stosowania rozwiązań na wzór prowadzonej belgijskiej polityki dotyczącej samochodów służbowych, która ustala atrakcyjne stawki amortyzacji dla samochodów elektrycznych i wycofuje amortyzację dla aut z silnikiem spalinowym. W rezultacie sprzedaż pojazdów BEV w Belgii wzrosła w pierwszej połowie roku o 48%.
– Niemcy są obecnie hamulcowym Europy, jeśli chodzi o samochody elektryczne. Tymczasem rynki, które mają silne i przewidywalne zachęty do wdrażania pojazdów elektrycznych, zbierają plony swoich zachęt. Niemieccy prawodawcy powinni zaprzestać prób osłabiania celu UE na rok 2035 i zamiast tego faktycznie promować pojazdy elektryczne – wypowiedział się w dość ostrym tonie Lucien Mathieu, dyrektor ds. motoryzacji w T&E.
Sprzyjające przepisy powodują wzrosty
O tym, że ma dużo racji świadczą liczby. W pierwszej połowie 2024 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła na rynkach o sprzyjającym otoczeniu regulacyjnym.
We Francji, która posiada program tzw. leasingu społecznego mający na celu zapewnianie tanich samochodów elektrycznych gospodarstwom domowym o niskich dochodach, sprzedaż pojazdów BEV wzrosła o 14,9% w pierwszej połowie 2024 r. We Włoszech sprzedaż pojazdów BEV wzrosła o 7,0% w pierwszej połowie roku, osiągając szczyt sprzedaży w czerwcu 2024 r., kiedy wprowadzono nowe zachęty dotyczące pojazdów elektrycznych. We wspomnianej Belgii segment samochodów służbowych napędzał rynek pojazdów BEV, odnotowując wzrost o 47,8% w pierwszej połowie roku. Natomiast w Wielkiej Brytanii sprzedaż BEV-ów wzrosła o 9,2% w pierwszej połowie 2024 r.
Choć liczba sprzedaży BEV w UE utrzymuje się na stabilnym poziomie, jak wynika z analizy, średni udział BEV w rynku nieznacznie spadł do 12,5% (z 12,9% w I półroczu 2023 r.). Jednak w pozostałej części UE (z wyłączeniem Niemiec) udział w rynku pojazdów BEV wzrósł do 12,5% w I półroczu 2024 r. (z 12,0% w I półroczu 2023 r.).
Opracował: Rafał Wąsowicz